[chemie] vraagstuk over titratie ivm met ph

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[chemie] vraagstuk over titratie ivm met ph

Om 100 ml van een zwak monoprotisch zuur te titreren tot het eindpunt is 32 ml van een KOH 0.15M nodig. Na toevoeging van 24 ml van KOH oplossing heeft de oplossing een pH van 7.97. Bereken de Ka van het zuur. Geef duidelijk de redenering weer.

Als jullie me hier even bij zouden kunne helpe,. Zou ik ten zeerste appreciëren.

Ik zou als eerste de concentratie H ionen zoeken in 124 ml oplossing. Zo molariteit vinden, maar dan weet ik niet goed wat te doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [chemie] vraagstuk over titratie ivm met ph

De molariteit bepaal je met de gegevens van de titratie. Daarna kun je berekenen hoeveel zuur er is omgezet in de geconjugeerde base, en dus ook hoeveel er nog aanwezig is na toevoegen van 24 mL base.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 9

Re: [chemie] vraagstuk over titratie ivm met ph

Dus even concreet: in de 32 ml zit 0.0048 mol= aantal mol HA(monoprot zuur), dit wil zeggen dat HA= 0.00048M.

Door de ph na 24 ml, weet je dat er daar 0.00036mol KOH gereageerd met HA. Dan is er nog 0.0012 mol dat niet gereageerd heeft?

Hoe loopt het dan nog verder juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [chemie] vraagstuk over titratie ivm met ph

Dus even concreet: in de 32 ml zit 0.0048 mol= aantal mol HA(monoprot zuur), dit wil zeggen dat HA= 0.00048M.
Het is handig, of liever gezegd, noodzakelijk, om de gebruikte formules op te schrijven, en daarna in te vullen. Dan voorkom je rekenfouten zoals hierboven. Met welke molariteit komt 0.0048 mol in 100 mL overeen?
Door de ph na 24 ml, weet je dat er daar 0.00036mol KOH gereageerd met HA. Dan is er nog 0.0012 mol dat niet gereageerd heeft?

Hoe loopt het dan nog verder juist?
Dat weet je niet "door de pH". Dat weet je door de reactievergelijking en de daaruit volgende stoechiometrie. Met behulp van de pH kun je dan een concentratie H+ ionen berekenen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 9

Re: [chemie] vraagstuk over titratie ivm met ph

Oei 0.048M.

Sorry, maar ik zou echt niet weten hoe het verder op te lossen. Wat ben je dan met die H?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [chemie] vraagstuk over titratie ivm met ph

Ken je een vergelijking waarin de molariteit van een zuur, de molariteit van de geconjugeerde base, de H+-concentratie en de Ka in terugkomen? En als je die niet kent, ken je de definitie van Ka?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 9

Re: [chemie] vraagstuk over titratie ivm met ph

Ja de aciditetits constante= concentratie H*conc.gec base / conc zuur.

De Ka weet je wel niet, maar dan neem je voor die concentratie H 10^-7.97 ? van het zuur die 0.048 en dan base?

Berichten: 9

Re: [chemie] vraagstuk over titratie ivm met ph

Die vraag kreeg ik dan op het examen daarstraks en guess what. Ik had ze dus niet. Ik had ook geen tijd niet meer om ze nog op te lossen.

In ieder geval nog bedankt voor de uitleg.

Reageer