Versnelling van een lichaam

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 103

Versnelling van een lichaam

Hallo

In enkele oefeningen over de kinematica van bepaalde lichamen is er iets die ik niet volledig snap.

In de tekening in de bijlage is een staaf AB getekend die aan het glijden is. A is langs de verticale wand naar beneden aan het glijden, B is langs de grond naar links aan het glijden.

Op een bepaald ogenblik is de snelheid van A bijvoorbeeld 2 m/s naar beneden, en de versnelling van a 1 m/s² naar beneden.

Dan valt te berekenen wat de snelheid en versnelling van B is.

Maar dan zie je dat de snelheid van B naar links gericht is. En de versnelling naar rechts gericht is...

Maar hoe kun je dit verklaren/interpreteren? Is dit omdat B zal vertragen? Dit zie ik eigenlijk niet echt gebeuren in deze situatie?

Hoe kun je beredeneren dat de versnelling naar rechts zal gericht zijn?

Alvast bedankt
Bijlagen
Situatie.PNG
Situatie.PNG (2.5 KiB) 146 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Versnelling van een lichaam

De snelheid van B kan niet los gezien worden van A. Als A op de grond ligt ligt de staaf AB stil en dat kan niet met een versnelling van B naar links. Dus ...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Versnelling van een lichaam

De snelheid van B kan niet los gezien worden van A. Als A op de grond ligt ligt de staaf AB stil en dat kan niet met een versnelling van B naar links. Dus ...
Omgekeerd kan B zonder een versnelling naar links nooit vertrokken zijn vanuit de (bijna) recht opstaande staaf... :eusa_whistle:
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Versnelling van een lichaam

Maar hoe kun je dit verklaren/interpreteren? Is dit omdat B zal vertragen? Dit zie ik eigenlijk niet echt gebeuren in deze situatie?
ik wel.

bereken maar eens (goniometrie) hoever B naar links moet schuiven om A vanuit verticale stand ook 1 cm naar beneden te krijgen. Dat gaat nogal een eindje zijn.
Hoe kun je beredeneren dat de versnelling naar rechts zal gericht zijn?
Als je die sommetjes van hierboven voor elke centimeter zakken van A uitvoert dan kom je erachter dat B tegen de tijd dan A bijna op de grond ligt bijna helemaal niet meer opschuift.

Het zou me niks verbazen dat de versnelling van punt B na de initiële start eigenlijk heel de tijd negatief is (kortom, dat het vrijwel heel de tijd aan het vertragen zal zijn).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: Versnelling van een lichaam

Stel dat de afstand van vloer tot A 4m is, de afstand van wand tot B 3m en de staaf 5m.

Als de staaf opeens zonder versnelling met 1m/s naar beneden zakt doet hij er dus 4 seconden over om plat op de grond te liggen.

Dat betekend dus dat punt B in 4 seconden 2 meter naar links aflegt want 5-3=2.

Dit betekend dat de gemiddelde snelheid van B 2/4=0,5 m/s, dus B begint ook met een snelheid van 1m/s en vertraagt gelijk, oftewel versnelling naar rechts.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Versnelling van een lichaam

NB NLdroogje: mogen we veronderstellen dat die staaf met constante snelheid zakt? en zo ja, welk punt heeft dan die constante snelheid?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 103

Re: Versnelling van een lichaam

NLDroogje schreef:Stel dat de afstand van vloer tot A 4m is, de afstand van wand tot B 3m en de staaf 5m.

Als de staaf opeens zonder versnelling met 1m/s naar beneden zakt doet hij er dus 4 seconden over om plat op de grond te liggen.

Dat betekend dus dat punt B in 4 seconden 2 meter naar links aflegt want 5-3=2.

Dit betekend dat de gemiddelde snelheid van B 2/4=0,5 m/s, dus B begint ook met een snelheid van 1m/s en vertraagt gelijk, oftewel versnelling naar rechts.
Ok, het berekenen zelf lukt wel met enkele methodes die we in de curcus kregen. Maar ik zie wat je bedoelt en ook

de verwoording van Jan van de Velde maakt het wel wat duidelijker.

Het probleem lag vooral bij het interpreteren van de versnelling. Wat niet echt vergeleken mag worden met de snelheid.

Bedankt !

Reageer