Vrijheidsgraden

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Vrijheidsgraden

Hey, ik ben een 1ste jaars student industrieel Wetenschappen aan de hogeschool.

Ik heb volgende week examen fysica en ik zit eigenlijk met een vraag.

In het hoofdstuk "Eerste Wet van Thermodynamica" spreekt men over vrijheidsgraden (v) per soort van energie voor x-atomige gasmoleculen...

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat men bedoelt met de term vrijheidsgraden, ik heb het al meerdere keren proberen op te zoeken op het internet zelf, maar daar benk ik niet echt iets wijzer van geworden...

Alvast Bedankt

MVG Xavier

Berichten: 2.746

Re: Vrijheidsgraden

de manieren waarop een atoom of molecule nog kan bewegen, bvb een translatie

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vrijheidsgraden

Een éénatomigmolecuul heeft 3 vrijheisgraden, beweegmogelijkheden: de translaties in de x-,y- en z-richting.

Een tweeatomig molecuul AB heeft er nog drie:

twee loodrecht op elkaar staande rotaties; (die rotatie om de as AB worden in de praktijk niet gerealiseerd) &

een trilling van AB waarbij A en B afwisseld naar elkaar toe en van elkaar af bewegen. Samen 5 vrijheidsgraden.

Een meeratomig molecuul kan bovendien op nog twee manieren trillen: weer twee vrijheidsgraden erbij.

Kun je zelf nagaan hoeveel vrijheidgraden een mensenhand heeft? Let op de gewrichten.

Berichten: 3

Re: Vrijheidsgraden

Moet ik dan rekening houden met de pols?

voor een Vinger denk ik dat het er 3 zijn, voor een duim 2, de duim kan dan ook nog eens verticaal en horizontaal bewegen

als ik het goed voor heb

Maar alvast bedankt voor de uitleg, ik snap het al meer ^^

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vrijheidsgraden

Moet ik dan rekening houden met de pols?
Je moet wel de vinger aan de pols houden!

Ja, de pols doet mee, evenals de draaimogelijkheid door spaakbeen en ellepijp; alsmede de elleboog en het schoudergewricht!

Berichten: 3

Re: Vrijheidsgraden

thermo1945 schreef:Je moet wel de vinger aan de pols houden!

Ja, de pols doet mee, evenals de draaimogelijkheid door spaakbeen en ellepijp; alsmede de elleboog en het schoudergewricht!
Ok dank je, ik snap het nu wel hoop ik ^^

MVG Xavier

Reageer