Ontwikkeling formule determinant

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 114

Ontwikkeling formule determinant

We hebben in onze cursus gezien hoe we tot de formule zijn gekomen voor de determinant van een (2x2)matrix

Hieronder staat hoe we dit in de cursus hebben gedaan , maar ik begrijp niet goed hoe het komt dat we enkel naar de de rechter kolom kijken van de eenheids- en inversematrix en waarom of wat de betekenis is van de * * in de linkerkolom vd inverse matrix. In de laatste matrix staat dan de eigenlijke formule van de determinant en dat deze dan de coefficiïent is van een onbekende om a11 te bekomen, maar waarom is deze term dan net de determinant ?
\(\begin{matrix} a_{11} & a_{12} \\ a_{21} & a_{ 22}\end{matrix} deze (2x2)matrix noemen we A Veronderstel dat A inverteerbaar is en noteer A^{-1} = \begin{matrix}* & x \\ * & y \end{matrix}Dan is A* \begin{array}{c} x\\ y \end{array} =\begin{array}{c} 0\\ 1 \end{array} Neem aan dat we de rijen zo genumeerd hebben dat a_{11} \neq 0 We lossen dan volgende matrix op : \begin{matrix} a_{11} & a_{12} & |0 \\ a_{21} & a_{22} & |1 \end{matrix} Via rijoperaties bekomen we de volgende matrix \begin{matrix} a_{11} & a_{12} & |0 \\ 0 & a_{11}a_{22} - a_{21}a_{12} & |a_{11} \end{matrix} \)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Ontwikkeling formule determinant

Een matrix "los je niet op", een stelsel (eventueel in matrixvorm) wel.

Als je een formule voor de determinant moet opstellen, moet je wel weten wat je met "determinant" bedoelt. Wat is jullie definitie van een determinant van een matrix, of aan welke eigenschappen moet de determinant voldoen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 114

Re: Ontwikkeling formule determinant

men excuses voor de verkeerdde woordekeuze

In de cursus dat definiëren we een determinant van een (2x2)matrix door
\(det \begin{array}{cc} a11 & a12 \\ a21 & a22 \end{array} =a_{11}a_{22}-a_21}a_12}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Ontwikkeling formule determinant

Oké, maar wat is dan precies de bedoeling van die redenering hierboven? Wat wil je tonen over de determinant?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 114

Re: Ontwikkeling formule determinant

Ik denk dat de bedoeling is om een getal opgebouwd uit de elementen van de matrix te zoeken dat bepaald of een matrix al dan niet inverteerbaar zal zijn, dit is hoe het ongeveer in de cursus verwoord staat

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Ontwikkeling formule determinant

dit is hoe het ongeveer in de cursus verwoord staat
Kan je eens zeggen wat er precies in je cursus staat bij deze afleiding? Nu is het me namelijk niet heel duidelijk...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 114

Re: Ontwikkeling formule determinant

We willen nu adhv van één getal opgebouwd met de elementen van een matrix kunnen bepalen -determineren- of een matrix al da niet inverteerbaar zal zijn. Dit getal zal de determinant van de matrix zijn.

We beginngen onze zoektocht naar zo'n getal bij 2x2 matrices. Beschouw de matrix A... en de rest wat er op volgend staat in mijn bovenste post

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Ontwikkeling formule determinant

Dan nog is het me niet duidelijk. Je voert daar een matrix in met twee sterretjes (willekeurige elementen?) en in de regel eronder staat er opeens A* met daarnaast enkel nog een kolom van x en y.

Om naar de inverse te werken, zou ik schrijven:
\(\left( {\begin{array}{*{20}{c}} a & b &\vline & 1 & 0 \\ c & d &\vline & 0 & 1 \\\end{array}} \right) \sim \left( {\begin{array}{*{20}{c}} a & b &\vline & 1 & 0 \\ 0 & {ad - bc} &\vline & 0 & a \\\end{array}} \right)\)
Om het element in de tweede rij, tweede kolom, gelijk aan 1 te krijgen, moet je nu delen door ad-bc, dit mag dus niet 0 zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 114

Re: Ontwikkeling formule determinant

Die * vraag ik me ook af wat deze moeten voorstellen. Het sterretje bij die A staat voor de vermenigvuldiging tussen die A en de kolom

Reageer