Statica voor buitenschrijnwerk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Statica voor buitenschrijnwerk

Hallo,

ik ben op zoek achter software voor het berekenen van statica en windbelasting van raamelementen in een gebouw;

wie heeft er weet van het bestaan van zoiets?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Statica voor buitenschrijnwerk

Dit lijkt me een expertise vraagstuk. Vandaar verplaatst.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 4.502

Re: Statica voor buitenschrijnwerk

Van beglazings-elementen in gevels,of dat nu in hout of metaal wordt uitgevoerd,moeten alleen elementen die door wind worden belast,worden berekend (met een eenvoudige programmaatje te doen.Een kwestie van wel goede getallen invoeren! :eusa_whistle: )

En dat zijn meestal doorlopende vrijstaande stijlen,welke door de onder-en bovendorpel worden opgevangen .

De dorpels en wandstijlen zitten met verankering vast aan beton- of metselwerk (soms hout bij skeletbouw).

Tussendorpels worden gekoppeld aan de wand-en tussenstijlen.

De berekening is in hoofdlijnen dus uit te voeren op die tussenstijlen en tussendorpels,wandelementen worden qua maatvoering aangepast aan de tussen-elementen.

Bereken je bijv. een tussenstijl op 70*145 mm,dan wordt er vaak een wandprofiel genomen van min. 45* 145 mm en kan die tussendorpel-wegens profilering 60* 145 mm worden.

Probeer via een vierzijdige (?)profielschaafbank de profielen zoveel mogelijk op elkaar aan te sluiten.

Hoe de koppelingen worden uitgevoerd hangt van de fabriek af,pennen met gaten of deuvels of zwaluwstaartverbindingen.

Windbelasting op gevel-elementen is afhankelijk van gebouwhoogte en ligging van het gebouw.

Voor de windbelasting zijn er normen (Euronormen) die waarden geven van ca. 50 kg (0,5 kN)/m2 tot meestal 70-80 kg/m2;in kustgebieden en grotere hoogtes kun je wel op 120-150 kg/m2 en meer uitkomen.

Verder moet je natuurlijk de sterkten van je houtsoorten kennen,waaibomenhout is zwakker dan bijv moulmainteak of goed eiken om maar eens wat te noemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Statica voor buitenschrijnwerk

Ik heb geen weet van bestaande software. Ja kan heel eenvoudig de berekening als een exceltemplate maken denk ik
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2

Re: Statica voor buitenschrijnwerk

beste octagon,

u zegt met een eenvoudig programma ,maar is waar vind ik dit.dit zou moeten dienen voor het berekenen van aluminium schrijnwerk.

wij hebben een eigen raamsysteem onafhangelijk van een gammist(reynaers,sapa,...)

en voor somiige gebouwen zoals scholen zou ik toch een willen nakijken of de constructie wel sterk genoeg is.

ook komt daar nog glasstatica bij.

wim

ps exuses aan moderator dat dit item moest verpaatst worden ,ik ben hier nieuw.

Berichten: 4.502

Re: Statica voor buitenschrijnwerk

Via "handige links "kon je in vroeger tijden onder - als ik me niet vergis- Technische wetenschappen en constructies,op een website komen van me met constructie-programma's.Maar die lijkt me verdwenen te zijn.

Ik zal via een PB je een URL geven,doe dit niet hier,dat geeft problemen!

Wat de glas-statica betreft,het gaat hier vaak om beglazing dragend in 4 sponningen;elke glasboer zal je graag opgeven welke glasdikte je voor (iso)-glas nodig hebt om ook hoge bebouwing van glas te voorzien.

Reageer