Hoe zou ik dat kunnen bewijzen? Kan iemand mij een duwtje in de juiste richting geven?
Ruimtemeetkunde
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 88
Ruimtemeetkunde
Vier punten a,b,c,d ∈ S0(S-nul), niet alle op één rechte, vormen een parallellogram abcd enkel en alleen indien a-b+c-d = o. Bewijs.Oefening 5
Hoe zou ik dat kunnen bewijzen? Kan iemand mij een duwtje in de juiste richting geven?
Hoe zou ik dat kunnen bewijzen? Kan iemand mij een duwtje in de juiste richting geven?
\(\overrightarrow{ba} \dotplus \overrightarrow{dc} = \overrightarrow{o}\)
??- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Ruimtemeetkunde
Laat ik beginnen je met je inspanning betreffende vectoren met LaTeX te complimenteren.Bellerophr0n schreef:Vier punten a,b,c,d ∈ S0(S-nul), niet alle op één rechte, vormen een parallellogram abcd enkel en alleen indien a-b+c-d = o. Bewijs.Oefening 5
Hoe zou ik dat kunnen bewijzen? Kan iemand mij een duwtje in de juiste richting geven?
\(\overrightarrow{ba} \dotplus \overrightarrow{dc} = \overrightarrow{o}\)??
Helaas is de volgende notatie niet correct.
\(\overrightarrow{ba}\)
Beter is, zie m'n vorige aanbevelingen:\(\overrightarrow{BA}=\overrightarrow{a}- \overrightarrow{b}\)
Wanneer heb je te maken met een parallellogram?
Neem aan dat de punten zijn aangegeven met A, B, C, en D, met de bijbehorende plaatsvectoren (pv).
-
- Berichten: 88
Re: Ruimtemeetkunde
Ik zie net dat mijn link een beetje mis was gelopen. Hier is het juiste. Oefening 5
Wanneer heb je te maken met een parallellogram? 2 keer evenwijdige zijden? anders dan dat geen idee...
Neem aan dat de punten zijn aangegeven met A, B, C, en D, met de bijbehorende plaatsvectoren (pv).
Deze zin begrijp ik niet. :eusa_whistle:
Wanneer heb je te maken met een parallellogram? 2 keer evenwijdige zijden? anders dan dat geen idee...
Neem aan dat de punten zijn aangegeven met A, B, C, en D, met de bijbehorende plaatsvectoren (pv).
Deze zin begrijp ik niet. :eusa_whistle:
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Ruimtemeetkunde
St: Een parallellogram is bepaald door overstaande lijnstukken zijn gelijk en evenwijdig.
Dit is (natuurlijk) niet het enige kenmerk. Jouw st. is ook juist. De bovenstaande st kan je hier goed gebruiken.
Je werkt met vectoren.
Hoe ben je gewend deze te noteren?
Ken je de begrippen: plaatsvector (pv), steunvector (stv) en vrije vector?
Wanneer zijn twee vectoren gelijk?
Dit is (natuurlijk) niet het enige kenmerk. Jouw st. is ook juist. De bovenstaande st kan je hier goed gebruiken.
Je werkt met vectoren.
Hoe ben je gewend deze te noteren?
Ken je de begrippen: plaatsvector (pv), steunvector (stv) en vrije vector?
Wanneer zijn twee vectoren gelijk?
-
- Berichten: 88
Re: Ruimtemeetkunde
Hoe ben je gewend deze te noteren?
Ken je de begrippen: plaatsvector (pv), steunvector (stv) en vrije vector?
Ik gebruik het boek "Studiepakket Ruimtemeetkunde", daarin vond ik geen van deze begrippen.
Wanneer zijn twee vectoren gelijk?
Als ze dezelfde grootte en richting hebben.
\(\overrightarrow{A}\)
Zo schrijf ik ze, als dat is wat je bedoelt. Ken je de begrippen: plaatsvector (pv), steunvector (stv) en vrije vector?
Ik gebruik het boek "Studiepakket Ruimtemeetkunde", daarin vond ik geen van deze begrippen.
Wanneer zijn twee vectoren gelijk?
Als ze dezelfde grootte en richting hebben.
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Ruimtemeetkunde
En hoe noteer je punten?
In je opgave zie ik staan dat je notatie daar is: a-b+c-d=0. Dus geen hoofdletters.
In je opgave zie ik staan dat je notatie daar is: a-b+c-d=0. Dus geen hoofdletters.
-
- Berichten: 478
Re: Ruimtemeetkunde
Dat komt omdat het boek nog de oude schrijfwijze voor vectoren gebruikt. De reeks 'studiepakket' is niet bepaald nieuw.Safe schreef:En hoe noteer je punten?
In je opgave zie ik staan dat je notatie daar is: a-b+c-d=0. Dus geen hoofdletters.
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Ruimtemeetkunde
Ik wil graag tot een unieke afspraak voor de notatie van vectoren en punten komen.
-
- Berichten: 478
Re: Ruimtemeetkunde
Ik wil graag tot een unieke afspraak voor de notatie van vectoren en punten komen.
Op school heeft onze leraar gezegd dat vectoren geschreven worden als een hoofdletter, dus kunnen de punten geschreven worden als kleine letters.
-
- Berichten: 88
Re: Ruimtemeetkunde
Excuses voor in de opgave foute notatie te gebruiken. Ik heb een link dat verwijst naar het boek. Daarin staat het in deze vorm. (vectoren) Oefening 5
Ik zou zeggen voor:
- Vectoren:
Indien jij een ander voorstel hebt, zou ik het graag weten.
\(\overrightarrow{a}-\overrightarrow{b}+\overrightarrow{c}-\overrightarrow{d} = \overrightarrow{o}\)
Kan ik mijn eerste post misschien wijzigen? Want ik vind nergens een knop om het te wijzigen. Ik zou zeggen voor:
- Vectoren:
\(\overrightarrow{A}\)
- Punten: aIndien jij een ander voorstel hebt, zou ik het graag weten.
-
- Berichten: 478
Re: Ruimtemeetkunde
Als je het construeert zie je de oplossing. De vectoren A-B+C-D komt uiteindelijk uit in de nulvector. Als je het construeert begin je met een parallellogram te tekenen, duid daar de punten A B C D op aan. Als nu (A-B+C-D) goed construeert zul je tot de uiteindelijke vergelijking komen. Alleen weet ik niet hoe je het moet bewijzen zonder tekening.Bellerophr0n schreef:Excuses voor in de opgave foute notatie te gebruiken. Ik heb een link dat verwijst naar het boek. Daarin staat het in deze vorm. (vectoren) Oefening 5
\(\overrightarrow{a}-\overrightarrow{b}+\overrightarrow{c}-\overrightarrow{d} = \overrightarrow{o}\)Kan ik mijn eerste post misschien wijzigen? Want ik vind nergens een knop om het te wijzigen.
Ik zou zeggen voor:
- Vectoren:\(\overrightarrow{A}\)- Punten: a
Indien jij een ander voorstel hebt, zou ik het graag weten.
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Ruimtemeetkunde
Accoord.Bellerophr0n schreef:Excuses voor in de opgave foute notatie te gebruiken. Ik heb een link dat verwijst naar het boek. Daarin staat het in deze vorm. (vectoren) Oefening 5
\(\overrightarrow{a}-\overrightarrow{b}+\overrightarrow{c}-\overrightarrow{d} = \overrightarrow{o}\)Kan ik mijn eerste post misschien wijzigen? Want ik vind nergens een knop om het te wijzigen.
Ik zou zeggen voor:
- Vectoren:\(\overrightarrow{A}\)- Punten: a
Indien jij een ander voorstel hebt, zou ik het graag weten.
Kijk nu naar de overstaande zijden van het par abcd met pv ABCD.