Gevolgen v. asteroïde-inslag

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 121

Gevolgen v. astero

Wat voor effecten kan een inslag van een astroide op aarde hebben? Ik weet dat er een heleboel organismen aan dood kunnen gaan, maar hoe komt dat? Krijg je dan een hele grote aardbeving of wordt alles donker door al het stof dat in de atmosfeer terecht komt? En veranderen er ook nog andere dingen zoals de tijd dat één dag of nacht duurt, en de baan van de aarde?

En was is trouwens het verschil tussen een komeet en een astroïde?

MvG,

Bas
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Gevolgen v. astero

Als de meteoor inslaat in de zee kan dit een reus van een vloedgolf teweeg brengen. Slaat deze in op land, dan kan er zeer veel stof in de lucht komen, zodat het zelfs voor een paar dagen lang voledig donker is. Duurt dit lang genoeg, sterven de planten af, na hen gaan de pherbivoren dood, en dan de carnivoren. Door deze stoflaag kan het ook ijskoud worden op de grond, doordat al het licht geblokkeerd wordt. Vogels kunnen beter overleven, daar ze boven de stofwolk kunnen vliegen.

De baan van de aarde wordt nauwelijks gewijzigd, al kan misschien de rotatieas wat kantelen (zo denkt men dat uranus of Neptunus (ik weet het niet meer)aan zijn afwijkende rotatiehelling is gekomen)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Gevolgen v. astero

De baan van de aarde wordt nauwelijks gewijzigd, al kan misschien de rotatieas wat kantelen (zo denkt men dat uranus of Neptunus (ik weet het niet meer)aan zijn afwijkende rotatiehelling is gekomen)


Ja klopt en ik dacht dat het uranus was :wink:

Berichten: 118

Re: Gevolgen v. astero

Deze afbeelding maakt vast veel duidelijk :wink: :shock:

Afbeelding

Wat zou het resultaat zijn:

1) enorme aardbeving

2) vulkanisme over heel de wereld

3) mega tsunami's

4) overal bosbranden

5) 100e jaren duisternis door stof en assen in de lucht

6) Ijstijd(gevolg van 5)

7) draaibeweging van de Aarde zal veranderen

...

Stel je 100e atoombommen voor die op het zelfde moment ontploffen :wink:

Bij een inslag zoals op de afbeelding hierboven zou 90% van het leven na 1 uur al dood zijn. Wat die eerste dag overleeft zal ook een paar eeuwen van duisternis en natuurrampen moeten overleven.

Het hangt eigenlijk allemaal af van hoe groot die meteoriet/asteroide was
En was is trouwens het verschil tussen een komeet en een astroïde?
Een asteroide is een stuk rots dat rond de zon draait en niet groot genoeg is om een planeet te zijn(minder dan 1000km diameter). Het zijn de oudste objecten in ons zonnestelsel en onze rotsplaneten zoals Aarde zijn onstaan door het samensmelten van verschillende asterioden dmv de zwaartekracht in het begin van ons zonnestelsel.

Asteroiden kunnen overal in ons zonnestelsel voorkomen, maar de meesten zijn afkomstig uit asteroide gordels. Er is bvb een asteroide gordel tussen Mars en Jupiter.

Een komeet is een object dat net zoals planeten en asteroiden rond de zon draait. Het is eigenlijk een asteroide een baan die door de uiterste uithoeken van ons zonnestalsel(Kuiper gordel) loopt. Daar vangen ze heel wat ze ijs en stof op, de resten van het ontstaan van ons zonnestelsel. Kometen worden hierdoor ook wel vuile ijsballen genoemt. Naarmate de kometen via hun baan dichter bij de zon komen verliezen ze hun ijs en stof en lijkt het alsof ze een staart hebben.
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Gevolgen v. astero

Volgens mij is die foto echt wel overdreven, lijkt net water uit de aarde op te spatten, is zeker een afbeelding van een of andere 3d ontwerper en niet geloofwaardig :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Gevolgen v. astero

Volgens mij is die foto echt wel overdreven, lijkt net water uit de aarde op te spatten, is zeker een afbeelding van een of andere 3d ontwerper en niet geloofwaardig


En de meteoor is wat overdreven in grootte denk ik; ik dacht dat ééntje van 10 km doorsnee al genoeg was om ons van de kaart te vegen. Deze lijkt zo groot als Amerika!

Berichten: 118

Re: Gevolgen v. astero

Volgens mij is die foto echt wel overdreven, lijkt net water uit de aarde op te spatten, is zeker een afbeelding van een of andere 3d ontwerper en niet geloofwaardig
Nee het is niet 3D voor zover ik weet.

Ik ben het er ook helemaal niet mee eens dat dit overdreven is. Het is een erg groote asteroide maar we spraken toch niet of een een max grootte dacht ik?! Zulke asteroiden bestaan dus ik zie niet in wat er overdreven aan is. Sterker nog, een object dat minstens 2 maal zo groot is als die op de afbeelding moet ooit op de Aarde zijn gevallen. Heel wat materiaal vloog in de ruimte net zoals in de afbeelding en uit dat materiaal is onze maan ontstaan. De maan bestaat dus eigenlijk uit het zelfde gesteente als de Aarde.

Afbeelding

Groot object botst met de Aarde.

Afbeelding

Computer simulatie laat de hoeveelheid Aard materiaal zien dat net na de botsing in de ruimte moet zijn gevlogen. Genoeg materiaal om onze maan te doen ontstaan.

Een bewijs dat deze dingen echt kunnen gebeuren zie we overal in ons zonnestelsel! Kijk maar eens naar de enorme kraters op de maan, sommige zijn zo groot dat je niet eens beseft dat het kraters zijn:

http://xs40.xs.to/pics/05310/cratermoon.jpg

Nog een mooi vb is de Saturnus maan Mimas:

http://www.nasa.gov/images/content/124600m...ia06258-516.jpg

Het is trouwens enkel maar een vb maar zeker geen bullshit dus :wink: :shock:
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Gevolgen v. astero

Betelgeuze schreef:Afbeelding

Afbeelding
Spectaculaire afbeeldingen, ook al gaat het om een simulatie! :shock:

Direct na zo'n inslag zou de aarde dus niet meer bolvormg zijn...

Twee vraagjes :

- Hoe lang zou het duren vooraleer de aarde terug haar bolvorm zou krijgen?

- Ik weet waarom hemellichamen die zwaar genoeg zijn tot een bol

"samen trekken", maar vanaf welke massa is deze regel weeral geldig?

Re: Gevolgen v. astero

Direct na zo'n inslag zou de aarde dus niet meer bolvormg zijn...
Het object waarmee de Aarde in botsing is geraakt was ietsje kleiner als Pluto denkt m`n. De Aarde zal dus wel een tijdlang zijn bolvorm zijn verloren. Hou er wel rekening mee dat ons zonnestelsel nog jong was en alle grote objecten nog warm en flexiebel waren.
- Hoe lang zou het duren vooraleer de aarde terug haar bolvorm zou krijgen?
Om eerlijk te zijn heb ik dara geen idee over.
- Ik weet waarom hemellichamen die zwaar genoeg zijn tot een bol  

"samen trekken", maar vanaf welke massa is deze regel weeral geldig?
Ceres het kleinste bolvormige object in ons zonnestelsel, het heeft een diameter van 1000 km. Dus dan kan je verwachten dat je een object nodig hebt met een diameter van bijna 1000km.

Elk object heeft een soort van zwaartekracht dat ander lichter materaal naar zich toe kan trekken. Hoe groter het object, hoe groter de zwaartekracht en hoe meer materiaal die naar zich toe kan trekken. Die trekkende kracht is langs elke kant even veel dus zegt de logica dat de hoeveelheid materaal verdeelt word in gelijke maten langs elke kant. Zo krijg je een bol. De zwaartekracht van planeten zoals Jupiter en Saturnus moeten in het begin van ons zonnestelsel sterk genoeg zijn geweest om gas aan te trekken, vandaar dat dit nu grote gas planeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Gevolgen v. astero

Je hebt gelijk Gast

effe gegoogeld...

"Een planeet is rond omdat hij zo zwaar is dat zijn eigen zwaartekracht zo sterk is dat het delen die te veel uitsteken naar beneden kan trekken, tot alles zo dicht mogelijk mij het centrum van de planeet is. Als een hemellichaam voldoende licht is, dan kan het wel een niet-ronde vorm hebben. De grens ligt bij een diameter van ongeveer 1000 km. Er zijn dus geen planeten kleiner dan ongeveer 1000 km."

Een bol is dan ook de meest compacte vorm waartoe een massa zich kan samentrekken.

bron : http://www.astro.uu.nl/~strous/AA/nl//boom...om/planeet.html

Berichten: 193

Re: Gevolgen v. astero

Hallo,

Men heeft het inslaan van een asteroide op een planeet goed kunnen observeren bij de inslag van "Shoemaker-Levy" op de planeet Jupiter in juli 1994.

Naar het schijnt waren daar verstoringen in de "atmosfeer" van Jupiter te

zien die groter waren dan het aardoppervlak.

De kracht van de totale inslagen werd geschat op 1 miljoen waterstofbommen .

Zie: http://www2.jpl.nasa.gov/sl9/image25.html

Mvg,



Paul Siemons

Berichten: 118

Re: Gevolgen v. astero

Ik was die *gast*, sorry daarvoor.
Men heeft het inslaan van een asteroide op een planeet goed kunnen observeren bij de inslag van "Shoemaker-Levy" op de planeet Jupiter in juli 1994.  

Naar het schijnt waren daar verstoringen in de "atmosfeer" van Jupiter te  

zien die groter waren dan het aardoppervlak.  

De kracht van de totale inslagen werd geschat op 1 miljoen waterstofbommen .
Jah, nog zo een mooi voorbeeld :shock: ! Natuurlijk spreken we hier wel over een enorme gas planeet en niet een rotsplanet, Jupiter zal er dus eigenlijk niet al te veel last van gehad hebben. Toch moet dat een enorme klap geweest zijn, nog steeds kan je zien waar die meteoriet de gas planeet heeft geraakt en dat zal je ook nog een paar jaar kunnen zien. Dat zijn die verstoringen doe je noemt en die zijn idd grooter dan de Aarde. Gelukkig hebben we Jupiter in ons zonnestolsel, door zijn grote zwaartekracht heeft hij al veel gevaarlijke asteroiden naar zich toe getrokken, zonder grote gas planeten zoals Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus zouden er veel meer asteroiden rondvliegen die ene gevaar voor de Aarde zouden betekenen.

De kans dat een asteroide een gas planeet raakt is dus ook veel groter aangezien de zwaartekracht veel sterker is en het doelwit ook makkelijker te raken is aangezien het groot is :wink:

De enorme zwaartekracht van Jupiter zorgde er trouwens voor dat die asteroide nog voor de inslag uit mekaar spatte, Jupiter is daarom meerdere keren geraakt door "kleinere" objecten die van de zelfde asteroide afkomstig waren.
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: Gevolgen v. astero

Betelgeuze schreef:Wat zou het resultaat zijn:

1) enorme aardbeving

2) vulkanisme over heel de wereld

3) mega tsunami's

4) overal bosbranden

5) 100e jaren duisternis door stof en assen in de lucht

6) Ijstijd(gevolg van 5)

7) draaibeweging van de Aarde zal veranderen

...
Ehm, nog een paar vraagjes:

Zou het ook mogelijk kunnen zijn met een kleine astroïde, want de astroïde die de dinosauriërs had doen uitsterven, was toch niet zo groot?

Als die draaibeweging van de aarde veranderd, komen de noordpool en zuidpool dan op een andere plek te liggen?

De astroïde die de dinosauriërs deed uitsterven, veroorzaakte toch een veel kortere tijd duisternis?
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Berichten: 118

Re: Gevolgen v. astero

Zou het ook mogelijk kunnen zijn met een kleine astroïde, want de astroïde die de dinosauriërs had doen uitsterven, was toch niet zo groot?
Nee die was zeker niet zo groot, het is zelfs zo dat die asteroide niet de enige oorzaak was van hun uitsterven, daar was die gewoon net niet groot genoeg voor. Wat die andere oorzaken moeten geweest zijn weten we eigenlijk nog niet goed er zijn verschillende theorien, opvallend is dat het aantal dinosaurusen al een tijdje naar beneden ging voor dat die asteroide op de Aarde viel. Die asteroide zoegrde gewoon voor de genadeslag.
Als die draaibeweging van de aarde veranderd, komen de noordpool en zuidpool dan op een andere plek te liggen?
Valt eigenlijk te zien hoe groot die meteoriet is, van welke richting hij komt en met welke kracht hij tegen de Aarde botst. Dat de noord en zuidpool op een andere plek zouden liggen is extreem maar Uranus bewijst dat het mogelijk is!

Er is eigenlijk niet zo veel kracht nodig om de draaibeweging van de Aarde te veranderen. De bevingen die de bekende tsumani van een tijdje geleden veroorzaakte zorgde er ook voor dat de Aarde een sec of 2 minder snel draait.
De astroïde die de dinosauriërs deed uitsterven, veroorzaakte toch een veel kortere tijd duisternis?
Ja dat denk ik ook, al zullen we nooit weten hoe lang dat juist exact is geweest. Die asteroide die de dinosauriërs deed uitsterven is lang niet de grootste inslag die de Aarde gekent heeft hoor :wink:, het was maar een kleintje als je kijkt wat voor dingen er nog rondvliegen in de ruimte :shock: .
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Gevolgen v. astero

Wat ik me eigenlijk af vraag is of de polen van saturnus niet gelijdelijk vanzelf terug naar de oude plaats bewegen ?

Reageer