Hoe een m4 of m2 schroef gat te tekenen.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Hoe een m4 of m2 schroef gat te tekenen.

Stom vraagje over technisch tekenen:

Hoe teken ik een tap gat voor een M4 of M2 schroef. Het bestaat uit twee concentrische ringen, de buiten diameter is 4 of 2, maar wat is de binnendiameter voor een simpele M4 gat?

Enige bronnen over regels van het technisch tekenen zou ook fijn zijn. Ik heb het in mijn hbo opleiding gehad, maar allang weer vergeten.

Berichten: 4.502

Re: Hoe een m4 of m2 schroef gat te tekenen.

Voor zover ik kan ontdekken is voor bijv M4 de boutdikte 4 mm en die geldt voor de meeste soort berekeningen;het deel met schroefdraad heeft een kerndiameter welke afh. is van van de boutdikte.

En die bewuste kerndikte boor je in een plaat om daarna een schroefdraad erin te tappen met dus een diameter van 4 mm .

Mogelijk bestaan er nu al boor/tap-combitechnieken,maar ik ben niet op de hoogte.

Een MCB-boek verschafte bij het navolgende voor metr.schroefdraden:

Voor elke dikte is een spoed ( S in mm)van de schroefdraad vastgesteld en die is voor:

M3 0,5/M4 0,7/M5 0,8/M6 1/M8 1,25/M10 1,5 M12 1,75 etc.


De tapdraaddiepte is ca (!) 0,62 *S ;dat wordt in het schema niet nader aangegeven,maar lijkt me ook niet nodig om zo exact met dergelijke waarden om te gaan.

Je zult op bezoek moeten gaan bij de regelingsinstituten van de desbetreffende Eurocodes en die zullen je wel weer naar boutfabrikanten doorverwijzen.

Bij een boorgat,waar een bout door moet,boor je een gat (dus je tapt dan geen schroefdraad),met een speling,afh. van de constructie;bijv. bij hoge druk-installaties

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe een m4 of m2 schroef gat te tekenen.

Als richtlijn kun je aanhouden dat de kerndiameter (de binnenste ring in je tekening) 80% is van de buitendiameter.

Bij zulke kleine diameters als 4 of 2 mm is dat lastig tekenen, maar er is geen bezwaar tegen om de binnenring dan iets kleiner te tekenen.

De binnenring mag ook niet helemaal gesloten zijn, iets minder dan 1 kwadrant laat je weg, dat is om aan te geven dat het om schroefdraad gaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe een m4 of m2 schroef gat te tekenen.

Googelen op schroefdraad tekenen levert ook het een en ander op, b.v. klik

Daar kun je wat inspiratie uit putten.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoe een m4 of m2 schroef gat te tekenen.

Bedankt, het gaan mij dus meer op de tekening dan om het echte boor en tap werk. dat laat ik aan de profs over.

Ik moet een klein onderdeel in autocad tekenen, en ben vergeten hoe dat dat ook weer zat met schroef gaten.

Iemand enig advies hoe dit te doen in autocad?

Reageer