Orbitalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 269

Orbitalen

gegeven:

Een ion met lading 4+ en met 2elektronen voor n = 1, 8 elektronen voor n = 2 en 10 elektronen voor n = 3

gevraagd:

Het aantal elektronen voor l = 2 en de naam van het atoom

De elektronenconf: 1s² 2s² 2p6 3s² 3p6 3d2

Het atoom is dan Chroom (je telt van het edelgas met overeenkomstige configuratie 4 atomen verder)

En het aantal elektronen voor l=2 is dan 2, want l=2 wijst op een d-orbitaal

Klopt het wat ik hier zeg? Want ik snap eigenlijk niet zo veel van de orbitalen...

Zoniet, kan iemand me uitleggen wat ik verkeerd doe?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Orbitalen

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 147

Re: Orbitalen

Het kan dat ik er volledig naast zit, maar ik denk eerder aan titaan (Ti).

Zijn elektronconfiguratie is 1s² 2s² 2p^6 3s² 3p^6 3d² 4s² en lading 2+,

maar aangezien de lading 4+ is zijn er 2e- verwijderd en atomen v/d 4de rij vullen eerst hun d op dus krijg je 1s² 2s² 2p^6 3s² 3p^6 3d².

Wat je bedoelt met het aantal elektronen voor l=2 begrijp ik niet helemaal, want zover ik het weet is l het nevenkwantumgetal en bepaalt deze de grootte v/h orbitaal-draai-impuls? Ook kun je aan de hand van l de onderschil bepalen waar het elektron zich op bevindt.
Whenever people agree with me I always feel I must be wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Orbitalen

Titanium heeft atoomnummer 22. Het Ti4+ ion heeft dus 18 elektronen, dat komt dus niet overeen met wat in de opgave wordt gesteld (daar gaat het om 20 elektronen).

Het zal dus inderdaad om het Cr4+ ion gaan. Wanneer er 10 elektronen zijn met n=3 dan moet de conclusie inderdaad zijn dat de elektronenconfiguratie 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 3d2 is.

Het nevenkwantumgetal l komt inderdaad overeen met het draaimoment, maar dit maakt ook precies het onderscheid tussen de verschillende orbitalen. Een orbitaal met l=2 is een d-orbitaal.

In dit geval zijn er dus inderdaad 2 elektronen met l=2.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 269

Re: Orbitalen

Bedankt!

Reageer