Thermisch rendement otto-proces

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 92

Thermisch rendement otto-proces

Gegeven is een motor werkend volgens het Ottoproces met een drukverhouding bij de compressie van 20. De begindruk is 2 bar en de eindverbrandingsdruk is 80 bar. Wat is het thermisch rendement?

Nu is het thermische rendement bij het ottoproces het volgende:
\( 1- \frac{1}{E^{k-1}} \)
Met E = compressieverhouding = Vmax/Vmin

k = 1,4

De compressieverhouding is niet gegeven, en is met deze gegevens volgens mij ook niet te berekenen. Enkel de drukverhouding is dus bekend, hoe moet ik nu het thermisch rendement uitrekenen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Thermisch rendement otto-proces

Gegeven is een motor werkend volgens het Ottoproces met een drukverhouding bij de compressie van 20. De begindruk is 2 bar en de eindverbrandingsdruk is 80 bar.
Dit is tegenstrijdig: in de eerste regel staat dat de drukverhouding 20 is, maar uit de tweede regel blijkt dat de drukverhouding is 40 (=80/2).
Enkel de drukverhouding is dus bekend, hoe moet ik nu het thermisch rendement uitrekenen?
Als je de drukverhouding weet kun je met één van de wetten van Poisson de volumeverhouding E berekenen en daarmee het thermisch rendement.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 92

Re: Thermisch rendement otto-proces

Wetten van Poisson
\(pV^n = C\)

\(TV^{n-1} = C \)

\(\frac {T^n}{P^{n-1}} =C \)


In deze formules moet altijd het volume of de temperatuur ingevuld worden, deze zijn echter niet gegeven en ook niet constant. Hoe moet ik 1 van deze formules invullen om de compressieverhouding E te verkrijgen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Thermisch rendement otto-proces

Je moet de eerste formule gebruiken om V1/V2 (=E) te berekenen uit p2/p1
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Thermisch rendement otto-proces

Een ottomotor heeft ten hoogste een compressieverhouding van 1:12. Hoger is niet mogelijk in verband met de zelfontbrandings-eigenschap van benzine. De compressie-einddruk ligt derhalve op 12 bar maximaal. De druk aan het begin van de compressieslag ligt tot 1 bar (aanzuigen van mengsel) en kan oplopen tot maximaal 1,5 bar bij turbomotoren. De k-waarde wordt niet verklaard, maar dit is de specifieke gasconstante (rs), deze wordt gevonden in het verschil (verhouding) van energieopname bij opwarmen van het gas, waarbij in 1 geval het gas arbeid levert en in geval 2 het gas geen arbeid levert.

Berichten: 2

Re: Thermisch rendement otto-proces

Compressieverhouding (E) kan worden berekend als het slagvolume en compressieruimte bekend zijn.

als volgt;

Vs = slagvolume

Vc = compressieruimte
\( E = \frac{Vs+Vc}{Vc} \)

Reageer