Niet-geliefde leerling.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 11

Niet-geliefde leerling.

Hallo,

Ik vroeg mij af of iemand mij hiermee kon helpen.

Ik ben namelijk een student die graag veel vragen stelt en alles zo goed mogelijk wil begrijpen. Hierdoor heb ik dus een docent nogal boos gemaakt en sindsdien werk ik op zijn zenuwen(zegt ie) telkens als ik een vraag stel. Ik doe Economie-Wetenschappen en de docent geeft economie.

De reden dat hij boos werd is volgens mij omdat ik vragen stelde die hij nooit kon beantwoorden(dus te moeilijke vragen, hij is namelijk zo'n drie jaar geleden docent geworden) en ook heeft hij zelf een cursus geschreven en daaruit geeft ie ons les. Hij heeft er nogal wat fouten in staan en dat heb ik hem telkens doen opmerken.

Nu is mijn vraag, wat kan hij tegen mij doen en wat kan ik tegen hem doen?

Hij pruts al met mijn punten.(heel subtiel wel) Hij heeft mij helemaal achteraan de klas gezet. Zijn moeder is directeur in ons school dus naar haar gaan zal niet al te veel zin hebben. Volgens andere docenten moet ik gewoon rustig zijn en niks doen tegen hem maar dat kan ik niet doen want het is mijn laatste jaar en hij zal uiteindelijk beslissen of ik door mag naar volgend jaar of niet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Niet-geliefde leerling.

Zielige situatie. Als zoiets persoonlijk wordt is er mogelijk geen oplossing waar jij vrolijker van wordt. Dat wil zeggen, er is ongetwijfeld een of andere instantie waar je je recht kunt gaan halen, maar de vraag is of je daar op afzienbare termijn iets mee opschiet.

Je hebt kennelijk al advies gevraagd aan andere docenten. Een gesprek met directie of een andere vertrouwenspersoon daar zie je kennelijk op voorhand al stranden. Is vooralsnog dan niet de beste weg je totaal gedeisd te houden, en te zorgen dat je dringende vragen (betreffende inhoudelijke missers van de docent of wat ook) via een andere weg oplost (met medeleerlingen, andere docent, .....), en hopen dat de kinnesinne wegzakt? In de tussentijd kun je voor geval van nood natuurlijk wel zorgen dat je kopieën/foto's van je lesmateriaal en ook toetsmateriaal bewaart zodat je, indien je naar je mennig onterecht zakt, er een examencommissie of een onderwijsinspectie of wat voor instantie ook maar van toepassing is in jouw geval bij kunt halen?

Overigens, in het voortgezet onderwijs moeten álle aan het schoolexamencijfer gerelateerde toetsen van leerlingen bewaard worden, en in geval van discussie overlegd kunnen worden. Ik kan me voorstellen dat dat soort regelingen in alle onderwijsvormen bestaan. Hij zal zich dus sowieso moeten kunnen verantwoorden qua puntentoekenning. Als hij jou aantoonbaar strenger normeert dan je medeleerlingen, of gewoonweg blundert in de opstelling en correctie van zijn toetsen, staat hij heel zwak tegenover zo'n commissie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Niet-geliefde leerling.

Voor alle duidelijkheid, RDC, zit je in een Nederlandse of een Belgische school? Ik denk dat dit een verschil kan maken in welke instanties jou mogelijks kunnen helpen. Vandaar m'n vraag...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 11

Re: Niet-geliefde leerling.

Bedankt voor reacties.

Ik zit in een Belgische school in Antwerpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Niet-geliefde leerling.

Tja... het blijft moeilijk natuurlijk. Ik denk dat het goed is dat er een aantal buitenstaanders, die toch één of andere link hebben met de school, op de hoogte zijn. Daarbij denk ik ook aan het CLB. Omdat zij in principe voldoende los staan van de school, maar anderzijds ook als taak hebben om zoveel mogelijk op te komen in het belang van de leerling ten aanzien van de school. Zij kunnen je in principe ook beter aangeven welke procedures er dienen gevolgd te worden bij klachten ed.

Ik besef dat dit zeker niet dé oplossing is, maar ze is misschien toch het overwegen waard?

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer