Tijd discreet

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 897

Tijd discreet

Mijn vraag is of er een bewijs is voor het continue verlopen van de tijd of het continue karakter van de ruimte.

Kan het zijn dat deze discreet zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Tijd discreet

Nee, voor beide is vooralsnog geen bewijs. Het zou dus discreet kunnen zijn (wellicht met een stapgrootte van 1 plancklengte en -tijd).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Tijd discreet

ok, bedankt.

Heeft iemand een idee welke implicatie's dit kan hebben voor de natuurkunde?

Zouden we hiermee te weten kunnen komen waarom enkel bepaalde energie niveau's toegelaten zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Tijd discreet

Je topic is meer een vraag naar de huidige stand van zaken in de moderne fysica dan een aanzet tot een nieuwe theorie. Voor een meer inhoudelijke discussie is dit topic daarom verplaatst naar het Natuurkunde-forum. De kans is groter dat men je daar (c.q. hier) verder kan helpen aan een overzicht van moderne theorieën en de implicaties ervan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Tijd discreet

Ik heb geen idee wat de implicaties van een van beide zou zijn. Echter, dat enkel bepaalde energie niveau's toegelaten zijn, kan verklaard worden met de huidige theorieën (quantummechanica), hiervoor is geen discrete of continue tijd nodig.

Berichten: 703

Re: Tijd discreet

Ik kan me moeilijk voorstellen dat tijd/ruimte discreet zouden zijn. De lichtsnelheid is precies 1 plancklengte per plancktijd. Alles wat langzamer dan de lichtsnelheid beweegt, zou in het geval van een discrete ruimte en tijd dus enkele plancktijden stilstaan, dan weer 1 plancklengte opschuiven, etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Tijd discreet

het zou inderdaad een nogal "springerig karakter hebben" als je begrijpt wat ik bedoel.

Reageer