Redox halfreacties opstellen..

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Redox halfreacties opstellen..

Hoi allemaal!

Ik heb een vraag voor mijn komende proefwerk op maandag, ik hoop dat iemand mij nog kan helpen.. Het gaat over het opstellen van redoxreacties. De vraag staat hieronder beschreven. Het eerste deel van het antwoord snap ik allemaal. Ik snap hoe het zit in een zuur en neutraal milieu, maar helemaal onderaan staat dat je het ietsje anders moet doen bij een basisch milieu, maar wat zij zeggen wat je dan moet doen dat kan ik niet helemaal volgen.. Hoe schrijf je de halfreactie in basisch milieu uit? Alvast heel erg bedankt!

Kaliumdichromaat, K2Cr207 is een oranje vaste stof. In water opgelost ontstaat een oranje

gekleurde oplossing. Als je deze oplossing aanzuurt, door er een scheutje zwavelzuur bij te doen

en vervolgens een geschikte reductor toevoegt, verandert de kleur van de oplossing in groen. De

groene kleur van de oplossing is kenmerkend voor de aanwezigheid van Cr3+ (aq).

We hebben hier te maken met het redoxkoppel: Cr2O7

2- / Cr3+

Het opstellen van de halfreactie verloopt in de volgende stappen:

1. Schrijf het redoxkoppel op en zorg dat er sprake is van het behoud van het element

chroom.

Cr2O7 2- Cr3+

2. Maak de elementen behalve H en O kloppend.

Cr2O7 2- 2 Cr3+

3. Zorg dat er sprake is van behoud van het element zuurstof. Dit doe je door aan de

juiste kant van de pijl voldoende H2O erbij te schrijven.

Cr2O7 2- 2 Cr3+ + 7 H2O

4. Zorg dat er sprake is van behoud van het element waterstof. Dit doe je door aan de

juiste kant van de pijl voldoende H+ bij te schrijven.

Cr2O7 2- + 14 H+  2 Cr3+ + 7 H2O

5. Zorg dat er sprake is van behoud van lading. Dit doe je door elektronen in je

halfreactie op te nemen.

Cr2O7 2- 14 H+ + 6 e- 2 Cr3+ + 7 H2O

Neutraal milieu (geen zuur aanwezig)

In het bovenstaand voorbeeld werd het element waterstof kloppend gemaakt door links H+ toe te

voegen. Als de oplossing geen zuur bevat mag dat natuurlijk niet. In dat geval volgt na stap 5 nog

een zesde stap.

6. In neutraal milieu moet H+ worden weggewerkt door aan beide zijden evenveel OH-

toe te voegen.

Cr2O7 2- + 14 H+ + 14 OH- + 6 e-  2 Cr3+ + 14 OH- + 7 H2O

7. Vervolgens ontstaat uit H+ en OH- water. Als je vervolgens links en rechts water

wegstreept, ontstaat de juiste vergelijking voor neutraal milieu.

Cr2O7 2- + 7 H2O + 6 e- 2 Cr3+ + 14 OH-

Basisch milieu

Soms verloopt de reactie alleen in basisch milieu. In dat geval moet je de zuurstof kloppend

maken met OH- in plaats van met water. Lees de opgave uiteraard goed door of dit het geval is!

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Redox halfreacties opstellen..

om de ladingsbalans te laten kloppen kan je ofwel
\(H^+\)
toe te voegen (voor een zuur milieu) of
\(OH^-\)
toe te voegen (voor een basisch milieu), als je doorhebt hoe het werkt voor een zuur milieu zul je het ook wel snappen voor een basisch milieu enkel de stap voor de ladingsbalans aan te passen verschilt een beetje, veel succes!
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Berichten: 4

Re: Redox halfreacties opstellen..

Dankje voor je reactie louis999.. Ik heb nu een halfreactie opgesteld in een basisch milieu zoals ze zeggen. Dus ik heb ipv H2O, OH- gebruikt om de zuurstof te behouden(stap 3), maar volgensmij klopt mijn ontstane reactievergelijking niet..

Dit heb ik nu:

Cr2O7 2- --> 2Cr 3+

Cr2O7 2- --> 2Cr 3+ +7 OH-

Cr2O7 2- + 7H+ --> 2Cr 3+ + 7OH-

Cr2O7 2- + 7H+ + 6e- --> 2Cr 3+ + 7OH-

Cr2O7 2- + 7H+ + 7OH- + 6e- --> 2Cr 3+ +7OH- + 7OH-

Cr2O7 2- + 7H2O + 6e- --> 2Cr 3+ + 14OH-

Ik heb alle stappen vervolgd zoals het beschreven stond, maar er komt geen OH- voor de pijl voor en dat betekend toch dat het niet in een basisch milieu is? Want als het in zuur milieu is komt er een H+ voor de pijl voor, Als het neutraal milieu is dan komt er H2O voor de pijl voor en als het basisch is moet er OH- voor de pijl voorkomen, maar dat doet het nu niet. Hmm..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Redox halfreacties opstellen..

Er staat:
In dat geval moet je de zuurstof kloppend maken met OH- in plaats van met water.
Er staat dus niets over voor of na de pijl. Je OH- moet komen aan de kant van de pijl waar zuurstof tekort is. Meestal zal dat overigens achter de pijl zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Redox halfreacties opstellen..

Uhmm ja, ik heb het achter de pijl gezet bij die stap om het zuurstof te behouden.. Maar ik bedoelde eigenlijk of er geen OH- moet voorkomen in de complete halfreactie.. Dus in de laatste regel van de reactie. Daar staat geen OH- voor de pijl.

Cr2O7 2- + 7H2O + 6e- --> 2Cr 3+ + 14OH-

Hoe zit dat daar?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Redox halfreacties opstellen..

Als je het in de eerste stap achter de pijl zet is de kans natuurlijk niet groot dat er uiteindelijk netto voor de pijl OH- komt te staan.

Het hoeft ook helemaal niet. In een basische oplossing is immers een heleboel H2O aanwezig, dat kan ook prima reageren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Redox halfreacties opstellen..

Ik denk dat het gemakkelijkst is om het volgende te doen:
\(\begin{enumerate}\item De halfreacties op te stellen met de voorgetallen en het aantal uitgewisselde elektronen (zoals je doet) \item de ladingsbalans opstellen per halfreactie, en dan als je ziet dat het niet overeenkomt aan de positieve kant $OH^-$ toevoegen tot het overeenkomt \item Dan pas water water toevoegen zodat de atoombalans klopt (de O 'tjes en de H 'tjes tellen dus:p) \item de twee halfreacties boven elkaar plaatsen en vereenvoudigen(eventueel elektronen balans aanpassen = een veelvoud van de halfreactie nemen) \item en beiden optellen (en eventueel extra schrappen) \end{enumerate}\)


snap je? anders vraag maar, keb hier anders nog een paar oefeningen rondzwerven op mijn bureau...

veel succes

Louis
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Berichten: 4

Re: Redox halfreacties opstellen..

Hartstikke bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb er veel aan gehad.. Ik heb vannochtend mijn sk toets gehad en ik had het idee dat het wel goed ging! Maar ik zal het wel zien..

Nog een keer bedankt!!

Reageer