[organische] glycosidenbindingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 136

[organische] glycosidenbindingen

Je hebt in de organische scheikunde bij de di- en polysachariden de α en β bindingen.

Nu staat er in mijn boek dat de mens alleen de α bindingen enzymatisch kan breken, maar ondertussen worden er bij andere suikers wel β bindingen gebroken.

Moet ik dan concluderen dat dit wordt voorgesteld voor andere organismen of is er toch een manier waarop mensen de β bindingen kunnen breken ?

Berichten: 817

Re: [organische] glycosidenbindingen

Kan je iets specefieker zijn en een voorbeeldje geven?

De vraag op zich lijkt me wat dubbel. Enerzijds praat je over de polysacchariden, en anderzijds heb je het over 'andere suikers'.

Welke 'andere suikers' met een glycosidebinding vallen niet onder de polysacchariden?

Evt het gebruikte enzym erbij gooien? Ik kan niet echt wijs uit je vraag.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 136

Re: [organische] glycosidenbindingen

ToonB schreef:Kan je iets specefieker zijn en een voorbeeldje geven?

De vraag op zich lijkt me wat dubbel. Enerzijds praat je over de polysacchariden, en anderzijds heb je het over 'andere suikers'.

Welke 'andere suikers' met een glycosidebinding vallen niet onder de polysacchariden?

Evt het gebruikte enzym erbij gooien? Ik kan niet echt wijs uit je vraag.
Die andere suikers is inderdaad verkeerd gezet, mijn excuses.

Een voorbeeld : lactose is een disacharide met een beta-binding, maar kan worden afgebroken door lactase

Maar cellulose zouden we niet kunnen afbreken omdat we geen beta-bindingen (met enzymatische hydrolyse) kunnen afbreken.

Maar waarom kan bij het bij lactose dan wel?

Berichten: 817

Re: [organische] glycosidenbindingen

Volgens mij is het probleem hier dat lactase een actief centrum heeft waar net een lactose in past.

Celluculose is een polysaccharide waar er meer dan 2 suikers gebonden zijn, en mogelijk ligt het probleem gewoon bij het enzyme lactase dat hier geen vat op heeft.

Enzymologie was nooit mijn toppunt, en iemand kan misschien bevestigen.

Maar ik herinner me toch nog uit die colleges dat enzymen vaak zeer specefiek zijn.

De minste verandering aan een macromolecule kan een enzym volledig nutteloos maken.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer