Strobo schreef:Vermelden ze ook bij ons duidelijk.
Cursusomschrijving fysica:
"De cursus vereist geen grote voorkennis in de fysica daar we helemaal van voor af aan opnieuw beginnen. Uiteraard beschikken eerstejaarsstudenten al over een intuïtieve bagage aan begrippen uit de fysica, waar impliciet op wordt gesteund. De behandeling volgt een strikt wiskundige formulering waardoor het voornamelijk een wiskundige voorkennis (algebra, driehoeksmeetkunde, afgeleiden) is die vereist wordt."
Dat is de wereld op zijn kop. Hier wordt fysica dus duidelijk gebruikt als steunvak voor wiskunde, als "leuke" bron voor sommetjes. Dat dat zó expliciet was wist ik niet. Krom, hartstikke krom :eusa_whistle: .
Zo lees ik dit toch niet. In de beschrijving gaat het over de verwachte
voorkennis. Deze is voornamelijk wiskundig, d.w.z. dat de docent geen tijd meer gaat steken in het opfrissen van het nodige wiskundige arsenaal, terwijl de fysica wél terug opgebouwd zal worden. Dat gebeurt blijkbaar wel op een vrij
wiskundige manier, maar dat is typisch (en niet abnormaal...) voor fysica op hoger niveau.
Dat lijkt me trouwens typisch voor niet-wiskundige, maar wel wetenschappelijke vakken: dat men de nodige wiskunde niet binnen dat vak opnieuw behandelt (die docenten willen daar geen tijd insteken, zij hebben ook een vakcursus af te krijgen), maar dat dit als voorkennis verondersteld wordt.