Hoe voorkomen kleving van algen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9

Hoe voorkomen kleving van algen?

Hallo

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk en ik stuit op een probleem. Voor het pws algenkwekingsefficiëntie moeten we algen tellen met een thoma-telkamer, en hierbij moeten alle algen in de suspensie zijn opgenomen. er mogen dus geen algen achterblijven aan de reageerbuiswand.

Vragen:

hoe voorkom je het kleven van algen aan de reageerbuiswand?

wat zorgt voor het kleven van de alg andere algen en de reageerbuiswand?

-ik denk zelf dat de celwand van een alg veel lipiden bevat, en dat de vettigheid zorgt voor kleving. ik vraag me af of ik met een vetoplosser of een zeep de algen van de wand zou kunnen verwijderen zonder de algen te vernietigen.

-Mijn leraar vroeg aan me wat er zou gebeuren als ik vaseline op de glazen wand zou smeren, maar ik heb geen idee.

ik neem aan dat een aquariumpomp niet genoeg is om de kleving tegen te gaan, omdat je in aquaria ook veel algen op de glaswand ziet.

Gebruikersavatar
Berichten: 147

Re: Hoe voorkomen kleving van algen?

Zeevis schreef:Hallo

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk en ik stuit op een probleem. Voor het pws algenkwekingsefficiëntie moeten we algen tellen met een thoma-telkamer, en hierbij moeten alle algen in de suspensie zijn opgenomen. er mogen dus geen algen achterblijven aan de reageerbuiswand.

Vragen:

hoe voorkom je het kleven van algen aan de reageerbuiswand?

wat zorgt voor het kleven van de alg andere algen en de reageerbuiswand?

-ik denk zelf dat de celwand van een alg veel lipiden bevat, en dat de vettigheid zorgt voor kleving. ik vraag me af of ik met een vetoplosser of een zeep de algen van de wand zou kunnen verwijderen zonder de algen te vernietigen.

-Mijn leraar vroeg aan me wat er zou gebeuren als ik vaseline op de glazen wand zou smeren, maar ik heb geen idee.

ik neem aan dat een aquariumpomp niet genoeg is om de kleving tegen te gaan, omdat je in aquaria ook veel algen op de glaswand ziet.
Ik zou niet direct de reden weten,

vind het ook nergens terug.

Ik vind wel terug dat het inderdaad gebruikt wordt tegen aanhechting van algen,

misschien dat het te maken heeft dat het geen geschikt oppervlakte is om zich op te vestigen?

Te vettig, te glad?
Whenever people agree with me I always feel I must be wrong.

Reageer