warmteoverdracht door bodem aan leidingsystemen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

warmteoverdracht door bodem aan leidingsystemen

Wie zou mij op weg kunnen helpen bij de theoretische onderbouwing van het verschijnsel dat een medium (vloeistof/gas), dat wordt getransporteerd door een in de bodem gelegen buizenstelsel, opwarmt.

Graag zou ik informatie krijgen van de opwarming van de aardkorst door met name stralingswarmte, de indringing van deze warmte in de bodem (mate waarin, diepte); het vermogen van de grond om deze warmte weer af te staan aan het buizenstelsel en het medium (vloeistof/gas); de snelheid waarmee dit plaatsvindt (=opwarmtijd van het medium).

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Groet, Ed

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: warmteoverdracht door bodem aan leidingsystemen

De vloeistof in de buis zal eerder afkoelen dan opwarmen. De indringdiepte van de zon is niet zo hoog, bovendien werkt het koude grondwater ook niet mee. Op de camping gebruikte wij vroeger een ingegraven ton als koelkast. Het is steenkoud, een meter onder de grond.

Als dieren en Duitsers verkoeling zoeken, dan graven ze een kuil en gaan daar in liggen.

De warmteoverdracht is van veel factoren afhankelijk.

Ten eerste het temperatuursverschil tussen de aarde en de vloeistof in de buis. En verder nog van het oppervlak van je buis, diameter van je buis, materiaal van de buis, warmtecapaciteit van je vloeistof, de stromingssnelheid door je buis, of die stroming turbulent is, hoe snel warmte in de aarde rondom je buis wordt afgevoerd dan wel aangevoerd (grondwater?).
Kabouters bestaan niet

Re: warmteoverdracht door bodem aan leidingsystemen

Zoek eens op internet onder warmtetechniek.

Elke grondsoort heeft zo zijn eigen opnamecapaciteit.

Hoe dieper men gaat hoe warmer het wordt na een aantal meters.

Berichten: 2.746

Re: warmteoverdracht door bodem aan leidingsystemen

en om van de aardwarmte te profiteren moet je al een heel eind graven, dat zal niet lukken met je schop :shock:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: warmteoverdracht door bodem aan leidingsystemen

Ik heb geen theoretische onderbouwing, maar wel een praktijkgegeven.

Bij grote afnemers van aardgas moet de gemeten hoeveelheid gecorrigeerd worden naar druk en temperatuur.

Voor de temperatuur wordt vaak de gemiddelde grondtemperatuur genomen over een maand. Uit proeven is nl. gebleken dat gas dat over kilometers door buizen wordt getransporteerd uiteindelijk de temperatuur van de grond aannneemt.

Reageer