ontdooiproces van vlees

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 110

ontdooiproces van vlees

Hallo,

Ik hoor wel eens dat vlees sneller ontdooid in koud water dan in warm water. Klopt dit? En zo ja hoe komt dat dan? Hopelijk kan iemand mij antwoord geven.

groetjes Esther

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: ontdooiproces van vlees

Nah, het vlees zal wel sneller ontdooien in het warme water omdat het dan meer warmte heeft om op te nemen :wink:

Berichten: 110

Re: ontdooiproces van vlees

He, bedankt voor je snelle reactie!

Ja, dat dacht ik dus ook, hoe warmer het water, des te meer warmte er te onttrekken valt. Toch beweren sommigen dat vlees sneller ontdooit in kouder water. Alleen kunnen ze dat dan niet uitleggen. Maar ik kan ook niet uitleggen waarom ik denk dat het niet zo is. Kan het zijn dat vlees in warm water aan de buitenkant een bepaalde structuur krijgt waardoor het binnenste ervan dan niet meer goed kan ontdooien ofzo en dat het dan toch sneller gaat in kouder water?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: ontdooiproces van vlees

Nee héhé, het gaat gewoon sneller in warm water, gooi ff een ijsblokje in een bak koud en warm water, je zal het verschil wel zien :wink:

Omdat er vaak uitzonderingen zijn op regels zijn er vaak mensen die dan net het omgekeerde gaan zeggen omdat ze dan denken dat dit juist een van de uitzonderingen is :shock:

Berichten: 110

Re: ontdooiproces van vlees

gooi ff een ijsblokje in een bak koud en warm water, je zal het verschil wel zien  :wink:
Okay, tnx. Dit zal ik idd eens doen met een blokkie vlees :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: ontdooiproces van vlees

Jah probeer het gewoon ff, dan weet je het zo :shock:

Berichten: 110

Re: ontdooiproces van vlees

Nou, heb dat dan meteen maar ff gedaan: 1 zakje hart in stukjes gesneden uit de vriezer in een bak koud water en 1 zelfde zakje in een bak met warm water. De inhoud van het tweede zakje is inmiddels al ontdooid en opgegeten door de katten, het andere zakje staat nog op het aanrecht voor de hond, die moet dus nog ff wachten :shock: Wat er al niet voor nodig is om intuitie te bevestigen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: ontdooiproces van vlees

Hehe de trial & error technieken zijn vaak de beste :shock:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: ontdooiproces van vlees

De fabel van het koude water komt misschien van een ander fenomeen.

Als je vlees wilt ontdooien dan kun je dit het beste in de koelkast doen. Niet vanwege de snelheid, want het duurt een hele dag, maar omdat je dan de geringste bacteriegroei hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: ontdooiproces van vlees

En het feit dat warm water sneller bevriest dan koud water kan hier ook bij hebben meegespeeld.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 38

Re: ontdooiproces van vlees

Van wie had je dat eigenlijk gehoord? Ik hoop toch niet van een docent of zo?

Berichten: 110

Re: ontdooiproces van vlees

Meerdere mensen zeggen dat ze het wel eens hebben gehoord, uit heel verschillende hoeken. Er hangt dus iets over in de lucht. En via via is het door iemand gezien op de nationale wetenschapsquiz. Ik heb die quiz zelf niet gezien, en de persoon niet gesproken, dus weet ook niet precies van de hoed en de rand. Misschien toonden ze daar aan dat warm water sneller bevriest dan koud water en leek het op het ontdooien van eoa iets. Het zou kunnen dat zo'n testje verkeerd is geinterpreteerd door meerdere mensen.

Reageer