Selectiviteits factor (microbiologie, maar gaat om log)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

Selectiviteits factor (microbiologie, maar gaat om log)

Hoi, ik ben een tentamen microbiologie aan het leren. Deze vraag gaat over selectivity van media voor microbiologisch groei. Dat maakt verder weinig uit want er staat gegeven:

13E-4 = 1,3E-5 = log5,1

2E-3 = log3,3

Mijn vraag is, hoe maken ze van die getallen dat log getal? Dus waarom is 1,3E-5 log5,1?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Selectiviteits factor (microbiologie, maar gaat om log)

Dat lijkt me niet te kloppen, of ik begrijp je notatie niet. In welk grondtal staan deze logaritmen, 10?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 12

Re: Selectiviteits factor (microbiologie, maar gaat om log)

Bedankt voor je snelle reactie, welk grondgetal? Geen idee, ik zal typen wat er precies staat:

Selectivity factor SF

Control plate: -1/>>, -2/560, -3/86, -4/13, -5/0

Selective plate: -1/345, -2/20, -3/0

Waarbij dus de -1,-2 etc staat voor de verdunning (10^-2) en het getal erachter hoeveel er op de plaat groeide. Bij selectivity factor telt alleen de meest verdunde plaat mee maar wel minimaal 10 kolonies. Dus in dit geval de onderstreepte in mijn rijtje.

De berekening voor de factor is: SF = D0-DS, waarin D0 de log (CFU) referende medium is. En DS de log (CFU) te testen medium is

Dus er staat:

-4/13 = 13E-4 -> 1,3E-5 log5,1

-2/20 = 2E-3 -> log3,3

SF = 5,1 - 3,3 = 1,8 (wat wel een logische uitkomst is omdat de SF rond de 2 moet liggen)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Selectiviteits factor (microbiologie, maar gaat om log)

De definitie van SF is nu duidelijk, maar hoe bepaal je D0 en DS precies? Mijn vermoeden is dat je die berekent vanuit je onderlijnde gegevens (met een logaritme, het is wel van belang in welk grondtal...) en SF is dan het verschil van die logaritmes.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 12

Re: Selectiviteits factor (microbiologie, maar gaat om log)

Do en Ds zijn dus de logaritmes van het aantal CFU's dat groeide, dat tel je gewoon van een plaat. Daarop krijg je dus het antwoord dat in een verdunning van 10E-4, 13 colonies groeiden. En vanuit hier is de log berekend. Ik heb zelf niks berekend, het is allemaal zo uitgelegd. Ik heb ook het vermoeden dat er ergens iets niet klopt dus ga de docent wel mailen..

SF is inderdaad het verschil van de logaritmes..

Bedankt voor je hulp sowieso :eusa_whistle: Mocht je toch nog een idee krijgen hoor ik het graag

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Selectiviteits factor (microbiologie, maar gaat om log)

Wel, het is in elk geval geen "wiskundige gelijkheid" zoals je het eerst noteerde. Wat er daartussen precies gebeurt weet ik niet omdat ik te weinig ken van microbiologie en deze selectiviteit.

Het lijkt me duidelijk dat SF = D0-DS = log(X) - log(Y) of ook nog log(X/Y), maar wat die X en Y dan precies zijn (vanuit die concentraties wellicht), dat weet ik niet...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 12

Re: Selectiviteits factor (microbiologie, maar gaat om log)

Heel erg bedankt voor je moeite! Ik ben eruit

-4/13 = 13E-4 -> 1,3E-5 log5,1

-2/20 = 2E-3 -> log3,3



In plaats van dit is het 13E4 in plaats van -4 omdat dit het aantal kolonies is. in een verdunning van 10E-4 en er groeien 13 colonies dan zijn dat 13E4 kolonies en de log van 13e4 is wel 5,1 en datzelfde geldt voor 2E3, dan is 5,1-3,3 = 1,8

Voor het geval het je nog interesseerde :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Selectiviteits factor (microbiologie, maar gaat om log)

Kijk aan, des te beter :eusa_whistle: Graag gedaan, maar goed dat je het zelf vond!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer