Zichtbaarheid forum theorieontwikkeling aangepast

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Zichtbaarheid forum theorieontwikkeling aangepast

Onlangs hebben we de instellingen van het forum Theorieontwikkeling zo aangepast dat het forum niet meer zichtbaar is voor gasten.


We hebben hiertoe besloten omdat we de indruk hebben dat het forum Theorieontwikkeling relatief veel ongeregistreerde gebruikers aantrekt die geen boodschap hebben aan de wetenschappelijke methode, waar we op Wetenschapsforum juist zoveel belang aan hechten. Door dat forum wel toegankelijk te houden voor reeds geregistreerde gebruikers maar af te schermen voor gasten hopen we dat de wetenschappelijke waarde ervan zal verbeteren.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Zichtbaarheid forum theorieontwikkeling aangepast

Het forum Theorieontwikkeling is een van de mooie zaken van het Wetenschapsforum. Ik heb zelf eerst iets in Theorieontwikkeling geplaatst, en ben daarna ook op andere fora gaan posten. Ik hoop niet dat we door het onzichtbaar maken een soort van sterfhuis voor het betreffende forum krijgen?


Vraag: zit het probleem vooral in de aldaar gelanceerde theorieën, of in de reacties?

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Zichtbaarheid forum theorieontwikkeling aangepast

Je moet toch geregistreerd zijn om een reactie te plaatsen? Degenen die niet posten volgens de wetenschappelijke methode (misschien doe ik dat ook teveel) zijn dan toch allemaal geregistreerde gebruikers?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Zichtbaarheid forum theorieontwikkeling aangepast

Dat klopt; het probleem zat hem in het feit dat er in dat forum buitenproportioneel veel berichten geplaatst werden door lieden die zich registreerden met het doel hun theorie te plaatsen - zonder dat ze zich bekommerden om de wetenschappelijke methode of het doornemen van de regels van dit forum.


De vorm waarin deze berichten vervolgens werden gesteld maakte een wetenschappelijke discussie erover onmogelijk. We hopen dit met deze maatregel te kunnen beperken, zodat er meer ruimte en aandacht kan gaan naar hetgeen het Theorieontwikkeling-forum voor bedoeld is: Concreet discussiëren over alternatieve wetenschappelijke theorieën.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Re: Zichtbaarheid forum theorieontwikkeling aangepast

@ Marko


Dank voor de uitleg. Het gaat dus vooral om de geplaatste theorieën.


Het gevaar is wel dat het nu voor menigeen een stuk minder interessant wordt iets te plaatsen. Verder zullen veel buitenstaanders niet eens weten dat deze voor hen onzichtbare mogelijkheid bestaat. Is er bekend wat er zou over blijven als we alle "hit-and-run" gebruikers weglaten?


Waarom vind ik het forum Theorieontwikkeling zo mooi? Omdat het een uiterst zeldzame mogelijkheid biedt! Het is voor iemand die als amateur of hobbyist een grote theoretische ontdekking denkt te hebben gedaan nagenoeg onmogelijk daar een vakman voor te interesseren. De kans dat er inderdaad een bijzondere vondst is gedaan, is dan ook uiterst klein. En professionele wetenschappers zullen er meestal hun kostbare tijd niet aan willen verdoen. Dat maakt ons forum Theorieontwikkeling zo bijzonder.


Zijn er geen minder ingrijpende maatregelen denkbaar?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Zichtbaarheid forum theorieontwikkeling aangepast

Daarmee geef je indirect nog een reden om het forum juist zo te laten: Juist wanneer de gradatie redelijk tot goed gefundeerde theorieen toeneemt, zal het voor "professionele" wetenschappers interessant zijn/blijven om het forum te bezoeken. Wanneer er teveel "losse flodders" in het forum komen is de kans groot dat zij (vroeg of laat) zullen afhaken!


Wanneer je serieus op zoek bent naar reacties op je theorie heb je die theorie (waarschijnlijk) al in onderdelen opgesplitst, en zit je met een aantal fundamentele vragen. Met dergelijke vragen kom je al vanzelf op Wetenschapsforum terecht, en zal je er dan uiteindelijk ook achter komen dat er een geheel forum voor theorieontwikkeling bestaat.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Zichtbaarheid forum theorieontwikkeling aangepast

Met dergelijke vragen kom je al vanzelf op Wetenschapsforum terecht, en zal je er dan uiteindelijk ook achter komen dat er een geheel forum voor theorieontwikkeling bestaat.


Ik hoop het. Is er een plan B als dit niet werkt?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Zichtbaarheid forum theorieontwikkeling aangepast

Maar ik zie niet echt in hoe dat die mensen precies tegenhoudt? Ik bedoel: ze zijn op zoek naar een plaats op het internet om hun theorie op te smijten, ze vinden wetenschapsforum.nl, ze zoeken de best passende plaats en plaatsen het daar.


Of ze nu ergens theorie-ontwikkeling zien staan of niet, doet dan toch weinig ter zake? Ik denk dat er maar een heel kleine fractie van de topics daar geplaatst zijn door mensen die zien: "Hé, een theorie-ontwikkeling topic. Laat ik even gauw een theorie bedenken...".
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Zichtbaarheid forum theorieontwikkeling aangepast

Klopt wel, maar we afficheren het niet meer. Voordien zou iemand met een of andere theorie die alles behalve wetenschappelijk te noemen is WSF kunnen bekijken, de topics in TO zien, en denken: "Voilà, hier zet ik dit neer." Nu ziet hij/zij op WSF vooral echte wetenschappelijke discussie. TO is nu een forum voor mensen die sowieso over wetenschap willen meedenken, en iets bedenken dat vooralsnog niet tot de bestaande paradigma's behoort.

Re: Zichtbaarheid forum theorieontwikkeling aangepast

@ ypsilon


Blijft de vraag of er zo wel genoeg bijdragen over blijven...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Zichtbaarheid forum theorieontwikkeling aangepast

We hebben liever weinig goede bijdragen, dan veel slechte bijdragen waartussen je de paar goede moet zoeken.


(waarbij "goed" en "slecht" natuurlijk over de kwaliteit gaat)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Zichtbaarheid forum theorieontwikkeling aangepast

Ger schreef:We hebben liever weinig goede bijdragen, dan veel slechte bijdragen waartussen je de paar goede moet zoeken.


(waarbij "goed" en "slecht" natuurlijk over de kwaliteit gaat)

Uiteindelijk moet de praktijk uitwijzen hoe het uitpakt. Wel hoop ik dat we nog de kans krijgen alternatieven te bedenken, mocht deze aanpassing geen succes worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Zichtbaarheid forum theorieontwikkeling aangepast

Alternatieven bedenken mag altijd. Sterker nog: graag zelfs, wij hebben de wijsheid ook niet in pacht!

Verborgen inhoud
Al moet ik daarbij wel zeggen: verwacht niet dat alle ideeën echt opgepikt worden. Vaak zitten er meer haken en ogen aan dan je vanaf de buitenkant zou denken, waardoor implementatie niet zal gaan/te omslachtig is. We willen wél altijd serieus op goede ideeën ingaan.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Zichtbaarheid forum theorieontwikkeling aangepast

@ Ger


Goed, ik houd het in gedachten. Maar laten we eerst maar kijken wat het effect van de huidige maatregel is.

Berichten: 63

Re: Zichtbaarheid forum theorieontwikkeling aangepast

Het is nu waarschijnlijk nog te vroeg om te zien hoe deze maatregel werkt. Mocht het goed werken, is het dan niet te overwegen om hetzelfde te doen bij de twee filosofie fora (forums)? Ik blijf het verschrikkelijk jammer vinden dat die gesloten zijn.

Reageer