Bereken diepte van een oogbol; begrijp het idee enigszins, uitwerking krijg ik echter niet gemaakt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 165

Bereken diepte van een oogbol; begrijp het idee enigszins, uitwerking krijg ik echter niet gemaakt

Gegroet iedereen,

Neem onderstaande som:
photo_6.jpg
photo_6.jpg (110.22 KiB) 117 keer bekeken
Het berekenen van deze diepte lukt mij dus niet.

Wat ik al heb:

Het gedachtegoed:

-Als een lichtstraal het oog binnenkomt, dient hij drie oppervlakken te passeren alvorens te 'eindigen' op het netvlies.

-Hierbij wordt de lichtstraal telkens naargelang de materialen (-> brekingsindices (lucht -> vloeistof, vloeistof 1 -> vloeistof 2) etc.).

Hiermee is middels formules te berekenen hoe diep de oogbol uiteindelijk is.

So far, so good?!

En dan: de berekening; hoe begin ik eraan?

In welke volgorde werk ik het af?

Ik hoor graag hoe ik dit vraagstuk kan oplossen.

Bij voorbaat super bedankt!!

Fons

PS. Indien iemand meer informatie wenst, verschaf ik dat graag!

Berichten: 165

Re: Bereken diepte van een oogbol; begrijp het idee enigszins, uitwerking krijg ik echter niet gemaakt

Oke, inmiddels ben ik al een heel stuk verder / ik snap bijna wat de bedoeling is.

Ik loop alleen nog vast wat betreft het kiezen van de juiste brekingsindex. Ik neem 1.41 (die van de eerste lens), de uitwerkingen nemen die van ofwel van de tweede ofwel van de derde lens, namelijk 1.34.

Waarom doen zij dat? Kan wellicht iemand van jullie mij dat vertellen?

De uitwerking tot nu toe:
photo_7.jpg
photo_7.jpg (77.65 KiB) 117 keer bekeken
Een goede noot hierbij is dat de gegeven N waarden (N1, N2 en N3) NIET hetzelfde zijn als de N1 en N2 van de formule (zie rechtsboven).

Wederom hartstikke bedankt!

Fons

PS. Excuses voor de magere beeldkwaliteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Bereken diepte van een oogbol; begrijp het idee enigszins, uitwerking krijg ik echter niet gemaakt

Fons schreef:Ik loop alleen nog vast wat betreft het kiezen van de juiste brekingsindex. Ik neem 1.41 (die van de eerste lens), de uitwerkingen nemen die van ofwel van de tweede ofwel van de derde lens, namelijk 1.34.

Waarom doen zij dat? Kan wellicht iemand van jullie mij dat vertellen?
De ooglens zit tussen 2 en 3, dat is dus niet het eerste grensvlak waar breking plaatsvindt. De standaard brekingsformule moet je toepassen op elk grensvlak, dus 1, 2 en 3. De brekingsindex aan weerszijden van die grensvlakken is:

1) het hoornvlies, nlinks=1, nrechts=1,34

2) voorkant van ooglens, nlinks=1,34, nrechts=1,41

3) achterkant van ooglens, nlinks=1,41, rechts=1,34

Berichten: 165

Re: Bereken diepte van een oogbol; begrijp het idee enigszins, uitwerking krijg ik echter niet gemaakt

Bedankt voor je hulp, jekien!!!

Het lukt nu wel :eusa_whistle: !

Vriendelijke groeten,

Fons

Reageer