[natuurkunde] gaswetten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[natuurkunde] gaswetten

Onder een vrij beweegbare zuiger met een doorsnede van 2.00dm² bevindt zich in een vertikaal opgestelde cilinder 10.0 liter lucht, onder een druk van 105kPa en een temperatuur van 20.0°C (=293K). De barometer stond bedraagt 100kPa.

A) Verklaar het drukverschil tussen de barometer en de cilinder

B) Wat is de afstand tussen de zuiger en de bodem van de cilinder

C) je verhoogd de temperatuur van de lucht in de cilinder tot 80.0C° Wat is de hierdoor verkregen verplaatsing van de cilinder

-------

A) ik denk dat het komt doordat de cilinder een voorwerp is dat is afgesloten..

B) ik dacht zo: 10 liter = 10 000 cm³

opp grondvlak is 314,1592654 cm²

als ik nu 10.000 / 314.1592654 = 31.83098862 cm = hoogte cilinder

C) zou ik echt niet weten

Berichten: 718

Re: [natuurkunde] gaswetten

A: dat komt door het gewicht van de zuiger.

B: lijkt me goed (ik heb het niet nagerekend)

C: de hoogte neemt toe met een factor (273+80)/(273+20)

Berichten: 866

Re: [natuurkunde] gaswetten

Wat het punt B betreft :Gast zegt in de opgave: doorsnede van 2,00vierkante decimeter.

Mijn vraag is : bedoel je de diameter ( 2,00decimeter) van de cirkelvormige, cylindervormige zuiger (zoals je verder schijnt aan te nemen in je berekening )?

of bedoel je dat de oppervlakte van de doorsnede vd cylindervormige zuiger 2,00 vierkante decimeter is(zoals het in de opgave staat)?

In dat laatste geval moeten je berekeningen aangepast worden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] gaswetten

Stephaan,

Gast heeft het correct aangegeven. Doorsnede is altijd een oppervlakte.

M.a.w., diameter en doorsnede zijn twee verschillende dingen.

Berichten: 866

Re: [natuurkunde] gaswetten

@klazon

ok maar dan mag Gast toch die 2,00 niet behandelen als de diameter en dus de oppervlakte, als zijnde Pi/4 maal (Diameter kwadraat) aan de hand daarvan nog eens gaan uitrekenen.

Mijn vraag kwam voort uit twijfel of in Nederland de term "doorsnede" misschien iets anders betekende dan in België (bijvoorbeeld diameter).

Een doos erwtjes noemen jullie een blikje, terwijl ( denk ik tenminste ) alleen gedroogde erwten in Nederland in een doos kunnen zitten ( schoenen en andere niet-conserven ook natuurlijk) :shock:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] gaswetten

Ik had nog niet naar die berekening gekeken, maar je hebt gelijk. Gast heeft de oppervlakte berekend, terwijl die al gegeven is.

Wat het woord doorsnede betreft, dat wordt heel vaak gebruikt in de betekenis van diameter, maar dat is volgens mij niet correct.

Diameter is een lineaire maat, gelijk aan 2 maal de straal, doorsnede is een oppervlakte.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: [natuurkunde] gaswetten

(Klazon, hier ben ik weer!)

Van Dale omschrijft doorsne(d)e en diameter als synoniemen en er is dus geen verschil tussen de twee. Dus een doorsnee van 2.00dm² is onmogelijk, ééntje van 2.00dm wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [natuurkunde] gaswetten

ZVdP schreef:(Klazon, hier ben ik weer!)

Van Dale omschrijft doorsne(d)e en diameter als synoniemen en er is dus geen verschil tussen de twee. Dus een doorsnee van 2.00dm² is onmogelijk, ééntje van 2.00dm wel.


populaire en wetenschappelijke definities verschillen met elkaar. Ik ben het hier met Klazon eens dat 'doorsnee' net zo goed als oppervlak geinterpreteerd kan worden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] gaswetten

Het wordt hier bijna weer een taalstrijd!

Maar in de techniek is het gebruikelijke om een zuiver onderscheid te maken tussen diameter en doorsnede. Waar doorsnede wordt gezegd betekent dit altijd de oppervlakte van de doorsnede.

In mijn eigen vak, de elektrotechniek vind je een duidelijk voorbeeld in de aanduiding van draaddikte. Je kunt dat aangeven als een lineaire maat, dus de middellijn van de cirkel. Dat is gebruikelijk bij telecomdraadjes en daar wordt dan consequent het woord diameter gebruikt.

Bij dikkere draad wordt vrijwel uitsluitend de oppervlakte aangegeven en daarvoor wordt dan het woord doorsnede gebruikt. Vakmensen die weten waar ze het over hebben halen de begrippen diameter en doorsnede nooit door elkaar.

Berichten: 866

Re: [natuurkunde] gaswetten

Bart Hoe dikwijls heb ik dat niet reeds gezegd: de dagdagelijkse betekenis van woorden en die welke er door wetenschappers noodzakelijkerwijze moet aan gegeven worden verschilt zeer dikwijls. Dat leidt tot verwarring, die niet te vermijden is tot beide partijen erkennen dat er twee definities zijn die alletwee hun bestaansrecht (en reden) hebben. Dan moeten ze bovendien nog uitdrukkelijk overeenkomen welke definitie zij in hun verdere gesprek zullen gebruiken!

Berichten: 718

Re: [natuurkunde] gaswetten

Daarom heb ik het dan ook altijd over doorsnedeoppervlak, dat sluit misverstanden uit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] gaswetten

En nu terug naar het oorsronkelijke vraagstuk:

A: antwoord was al gegeven, gewicht van de zuiger

B: inhoud is 10 liter = 10 dm3, oppervlakte zuiger is 2 dm2, dus hoogte is 10/2 = 5 dm.

C: volume neemt toe met factor 353/293 = 1,2 (beetje afgerond)

Dus hoogte neemt op dezelfde wijze toe. Hoogte wordt 1,2 x 5 = 6 dm, dus toename 1 dm.

Volgens mij staat er een fout in de vraagstelling, er staat: wat is de verplaatsing van de cylinder, maar bedoeld wordt wss: wat is de verplaatsing van de zuiger.

Reageer