Telepathie of hoe kan ik het noemen?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 39

Telepathie of hoe kan ik het noemen?

Ja, ik weer, die jongen met zijn telekinese :shock:

Vorige maand hadden we bezoek uit Polen, familie van mijn ma, die zijn na een paar weken weer vertrokken.

Neen, niet per vliegtuig, wel met de bus. Iedereen weet wel dat Polen een eind van België is, meer dan 1000 kilometer.

Waar ik nu mee inzit is het volgende: op een bepaald moment kwam mijn ma naar mij toe en zei ze "ze zijn nu toegekomen" en ik vroeg hoe ze dat wist en ze zei dat ze het op dat moment warm kreeg en direct aan haar zus dacht (1 van die 2 die hier op bezoek kwamen en terug naar polen vertrokken)

We hebben het hier over een reis die langer dan 20 uur duurt, op 1500 km ofzo (het zal nog iets meer zijn) kan veel gebeuren, panne, files, bus kan net snel gaan of traag, chauffeur kan pauzes neme of net niet, ...

Die avond dat ze thuis waren geraakt hebben ze nog gebeld naar hier, mijn moeder heeft gevraagd om hoelaat ze waren thuisgekomen en ze zeiden een tijdstip dat maar 5 minuten ofzo naast wat mijn moeder zei zat!

Hoe is zoiets te verklaren? Puur gegokt zou me echt wel straf lijken, plus het feit dat mijn moeder op een bepaald moment zich anders voelde en direct aan haar zus dacht...

Het is trouwens niet de enige keer dat ze mij met zoiets verbaast. Op een dag toen ze was gaan werken, had mijn zus een ongeval en had ze ook zo een gevoel, dat er iets aan het gebeuren was.

Dus nogmaals, hoe is zoiets te verklaren? Is het moeder instinct ofzo? Maar dat is dan toch niets wetenschappelijks? Ik bedoel, ze "voelde" dat haar zus thuis was aangekomen...

Als hier een verklaring voor is, geef die dan; als er echter geen deftige verklaring is, is het dan niet mogelijk dat er nu eenmaal zaken zijn die wetenschap niet kan verklaren (of nog niet), en dat telekinese ook wel 1 van die zaken zou kunnen zijn (die nu eenmaal niet te verklaren is, en daarmee nog wel moet verklaard worden => zie mijn vroegere post).

Voor sommigen die dit lezen kan dit interessant lijken, maar voor anderen weer zinloos, tijdverspillend en vervelend. Excuses daarvoor, ben maar nieuwsgierig.

mvg

Moustaffa

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Telepathie of hoe kan ik het noemen?

Toeval & selectief geheugen: alle 1000en andere keren dat je naar huis kwam, voelde je moeder waarschijnlijk niets, en dat negeer je.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 270

Re: Telepathie of hoe kan ik het noemen?

Toeval & selectief geheugen: alle 1000en andere keren dat je naar huis kwam, voelde je moeder waarschijnlijk niets, en dat negeer je.
Ik wilde ongeveer hetzelfde typen wat Elmo hierboven zegt. Je plukt uit al die keren en aantal gebeurtenissen en gaat verbanden zoeken die er niet zijn. Zoals ik wel vaker denk, waarom een uitweg zoeken naar het bovenmenselijke of paranormale ( in dit geval telephatie ) als een normale verklaring voldoet?

Voor zover ik weet is er ook nog geen wetenschappelijke theorie over telephatie? Althans, eentje die gesteund wordt door hoog opgeleide wetenschappers en niet bij elkaar is gezet door een aantal net afgestudeerde mensen die niet voldoende kennis en ervaring hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Telepathie of hoe kan ik het noemen?

Zoals ik wel vaker denk, waarom een uitweg zoeken naar het bovenmenselijke of paranormale ( in dit geval telephatie ) als een normale verklaring voldoet?
Haha dat zinnetje komt me bekend voor uit zo een docuserie waar mensen uitleg gaan zoeken over paranormale dingen :shock:

Het mooiste vond ik zelf ontbranding die veroorzaakt werd door vuurwerk resten die op een schelp zaten die de vrouw in haar zak had gestoken bij een vochtige zakdoek... Ik dacht dat het restjes natrium waren waardoor ze uit zichzelf begon te branden :wink:

Berichten: 270

Re: Telepathie of hoe kan ik het noemen?

Het mooiste vond ik zelf ontbranding die veroorzaakt werd door vuurwerk resten die op een schelp zaten die de vrouw in haar zak had gestoken bij een vochtige zakdoek... Ik dacht dat het restjes natrium waren waardoor ze uit zichzelf begon te branden  :wink:
Haha gaaf ;) Ik blijf het zo nu en dan toch verrassend vinden hoe erg de mens altijd neigt naar een verklaring door middel van bovenmenselijke krachten en dergelijk. Het lijkt bijna een kick te zijn voor mensen om maar iets te hebben wat niet te verklaren is, iets dat nog mysterieus is in deze informatiegeneratie.

Achja, blijft leuk om te horen vaak :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Telepathie of hoe kan ik het noemen?

Maarja, als je zoiets ziet gebeuren zou je toch ook zelf denken dat er iets bovennatuurlijk is ... Best wel knap gevonden door die onderzoekers dat er nog natrium resten konden hangen van vuurwerk op die schelp die op het strand lag ...

Berichten: 270

Re: Telepathie of hoe kan ik het noemen?

Maarja, als je zoiets ziet gebeuren zou je toch ook zelf denken dat er iets bovennatuurlijk is ... Best wel knap gevonden door die onderzoekers dat er nog natrium resten konden hangen van vuurwerk op die schelp die op het strand lag ...
Nouja zo ben ik totaal niet ingesteld. Ik stel me er wel voor open maar dan moet iemand wel met logische wetenschappelijke bewijzen komen die de oudere weerleggen. Ik zal in eerste instantie altijd de oorzaak blijven zoeken in iets eenvoudigers dat wetenschappelijk beantwoord kan worden ( zonder bijvoorbeeld nieuwe theorieën te hoeven formuleren ). Voor mij is het bovenmenselijke , zoals ik straks ook zei, vaak het zoeken naar verbanden die niet bestaan maar snel gezien worden door de mens die eerder gebrek aan kennis heeft dan de mens die getuige is van een soort van wonder.

Maargoed, deze discussie gaat meer richting het dan wel niet bestaan van paranormale fenomenen dan discussieëren over de 'telephatische' gebeurtenis van TS, zullen we dus maar weer on-topic gaan ? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Telepathie of hoe kan ik het noemen?

tja waarom een verschijnsel verklaren als aannemelijk kan worden gemaakt dat er geen sprake was van het verschijnsel.

1. selectief geheugen

2. beetje toeval

paar suggesties:

contact tussen ma en mensen uit polen wardor ze de dingen veel nauwkeuriger kon schatten, bijvoorbeeld telefoongesprekken of een schema waarmee de bus rijdt (de bus waarmee ik naar Berlijn reed had er ook 1 en dat scheelde ook weinig)

manipulatie van het tijdstip van aankomst door selectief geheugen? waren het echt 5 minuten, waren er meerdere mogelijkheden voor wat je als tijdstip van aankomst kan kiezen?

Wie noemde de tijdstippen eerder in de communicatie? je ma of de mensen uit polen? werden de tijdstippen na de eerste benoeming nog veranderd?

overigens zijn er ook wel experimentele resultaten geboekt in de parapsychologie (niet veel, maar toch, en het zijn wel harde resultaten), dus ik kan niks uitsluiten.

telekinese niet te verklaren? Valt het rondrijden met een radiografisch bestuurbaar autotje ook onder telekinese? of is het per definitie (de definitie van telekinese) niet te verklaren? in beide gevallen kan je het uit je hoofd zetten.

overigens...verklaren is niet zo moeilijk...er zijn 1001 verklaringen voor te bedenken die allemaal niet op grond van deze info uit te sluiten zijn?

Berichten: 270

Re: Telepathie of hoe kan ik het noemen?

telekinese niet te verklaren? Valt het rondrijden met een radiografisch bestuurbaar autotje ook onder telekinese? of is het per definitie (de definitie van telekinese) niet te verklaren? in beide gevallen kan je het uit je hoofd zetten.
Ik denk dat je hier telepathie bedoelt en niet telekinese want dat is een ander discussieonderwerp. Hoe dan ook in beide gevallen de definities:

te·le·ki·ne·se (de ~ (v.), ~n/~s)

1 het verschijnsel van de beweging of verplaatsing van voorwerpen zonder aanraking door een persoon, d.m.v. een onbekende werking

In het geval van telekinese kun je uit de definitie afleiden dat ook het auto voorbeeld niet opgaat omdat men niet gebruik maakt van een onbekende werking. De werking is overduidelijk goed genoeg begrepen om ermee te werken. Daarnaast geldt telekinese ( hoewel het niet in de definitie staat maar wel aangenomen wordt ) voor het manipuleren van fysieke objecten met de menselijke geest.

te·le·pa·thie (de ~ (v.), ~ën)

1 paranormale gedachteoverbrenging bij van elkaar verwijderde personen

In geval van telepathie kun je uit de definitie in ieder geval afleiden dat een bestuurbaar autotje daar overduidelijk niet onder valt. Auto != Persoon.

Berichten: 8

Re: Telepathie of hoe kan ik het noemen?

Maar toch geloof ik best in die dingen... Telepathie, Telekinese, Helderziend, Pyrokinese, Heldervoelend, Helderhorend, Geesten, UFO's

Waarom zouden die dingen niet bestaan? Sommigen dingen zijn nou eenmaal onverklaarbaar. Wij mensen weten nog lang niet alles hoor..

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Telepathie of hoe kan ik het noemen?

Prescott, dat jij daar in gelooft is heel fijn voor je. Wil je over het bestaan van deze dingen discussiëren dan verwijs ik je graag naar het theorie ontwikkelingsforum.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer