Verschil en gelijkenissen tussen chemische en biologische processen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

Verschil en gelijkenissen tussen chemische en biologische processen

Goeiendag,

Ik zit met de vraag wat het verschil is tussen biologische en chemische processen --> bij het feit dat bij biologische 'levende wezentjes' aanwezig zijn, maar zijn er nog andere aspecten?

Ook de gelijknissen tussen een chemisch proces en een biologisch proces, vraag ik me af.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Verschil en gelijkenissen tussen chemische en biologische processen

Een goeie vraag! In wezen zijn de processen precies hetzelfde. Dat wil zeggen: Aan ieder biologisch proces, of dat nu celdeling, de regeling van je hartslag of de werking van je oog is, ligt een chemisch proces (reactie) ten grondslag. Reacties die zich aan dezelfde wetten houden en op dezelfde manier beschreven kunnen worden als de reacties die je in een chemische fabriek of op een labaratorium tegenkomt.

Wat dat betreft zijn de gelijkenissen groot. Het voornaamste verschil tussen biologische en chemische processen is de complexiteit. De chemische reacties die in een cel optreden houden allemaal (soms direct, soms indirect) verband met elkaar en hebben allemaal invloed op elkaar: De vorming van een deeltje in de ene reactie kan het verloop van een tweede reactie beïnvloeden, wat weer effect heeft op een derde, etc. Het resultaat is een complex geheel wat er bijvoorbeeld toe leidt dat cellen continu een celdeling-cyclus doorlopen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 34

Re: Verschil en gelijkenissen tussen chemische en biologische processen

Aah zo, bedankt voor het antwoord.

Maar klopt het dat men de reactiekinetiek van een chemisch en een biologisch proces als 'hetzelfde' mogen beschouwen?

En ik heb nog een bijkomende vraag, chemisch drogen van een stof wat houdt dit net in?

Nog eens bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Verschil en gelijkenissen tussen chemische en biologische processen

Djimzie schreef:Aah zo, bedankt voor het antwoord.

Maar klopt het dat men de reactiekinetiek van een chemisch en een biologisch proces als 'hetzelfde' mogen beschouwen?
Dat ligt eraan op welke schaal je het bekijkt. Wanneer je de processen ontleedt in alle elementaire deelstappen, dan laat de kinetiek van al die deelstappen zich inderdaad op precies dezelfde manier beschrijven. Maar een biologisch proces bestaat vaak uit veel meer deelstappen, met veel meer wisselwerking tussen al die stappen en terugkoppelingseffecten (deeltjes die via via hun eigen vorming beïnvloeden), dan een chemisch proces. De uiteindelijke kinetiek kan daardoor een andere vorm aannemen. Oscillerende reacties, reacties die eerst een kant oplopen en na verloop van tijd de andere kant op (en daarna weer terug), zijn in de chemie redelijk zeldzaam, in de biologie zijn ze schering en inslag. Maar in alle gevallen geldt dat je de beschrijving ervan op dezelfde manier aanpakt, met stelsels van differentiaalvergelijkingen.
En ik heb nog een bijkomende vraag, chemisch drogen van een stof wat houdt dit net in?
Het zou fijn zijn wanneer je voor losstaande vragen aparte topics opent, maar vooruit: Drogen betekent in de chemie "ontdoen van water".
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer