Wetenschap op tv

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 61

Wetenschap op tv

Sc discovery science

National Geographic

Animal Planet

Discovery channel

Discovery world

welke van deze vijf is meeste gekeken en welke zendt goede wetenschap programma's ?
Dit is een nederlandstalig forum derhalve verwachten we ook van onze gebruikers dat ze de nederlandse taal vaardig zijn.

Berichten: 128

Re: Wetenschap op tv

Ik weet niet zeker welke zender het meest bekeken wordt, ik denk Discovery Channel.

De programma's komen mijns inziens niet verder dan een matig "populair-wetenschappelijk" niveau, en zijn vaak ernstig vervuild met slechte methodieken en interpretaties, en soms ronduit pseudowetenschappelijk.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Berichten: 61

Re: Wetenschap op tv

ernstig vervuild met slechte methodieken

daarom mijn topic en de vragen welke zendt goede programma's dat kan je begrijpen en betrouwen.
Dit is een nederlandstalig forum derhalve verwachten we ook van onze gebruikers dat ze de nederlandse taal vaardig zijn.

Berichten: 382

Re: Wetenschap op tv

laten we een betere vraag stellen, waar hebben wij als wetenschappers behoefte aan?

wat missen wij op wetenschappelijk gebied aan tv-programma's?

Ik denk dat discovery science toch wel de beste programma's uitzendt, alhoewel ik ook niet altijd zit te juichen om hun documentaires. Ik intresseer me in (astro)fysica en de beetje (astro)fysica-gerelateerde programma's worden vaak pas na 10-en uitgezonden...
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 61

Re: Wetenschap op tv

elke keer als ik discovery science open ik zie explossieven :-)

welke interessante dingen zenden ze dan?
Dit is een nederlandstalig forum derhalve verwachten we ook van onze gebruikers dat ze de nederlandse taal vaardig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wetenschap op tv

wetenschappelijke programma worden gemaakt om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken. Wat wetenschappers willen en wat het grote publiek wil is fundamenteel verschillend. Publiek wil een leuk attractief programma zien, terwijl wetenschappers een uitzetting van het probleem, onderzoekmethodiek, onderzoeksresultaten en conclusies willen zien. Dit is waarschijnlijk veel saaier en droger dan wat algemeen 'leuk en intereessant' word gevonden. Als ik naar dergelijke programmas kijk dan kijk ik niet om wetenschappelijke kennis op te doen, maar om vermaakt te worden (en misschien soms wat random feitenkennis al doende te vergaren).

televisie is vermaak, de wetenschap heeft zijn eigen kanalen via journals en symposia.

side note: programmas op national geografic kunnen best een acurate beschrijving van dieren geven, echter doordat er geen duidelijk onderzoek in zit (het is per slot van rekening ook een docu) zou ik het niet meteen de titel wetenschappelijk onderzoek willen geven. Op discovery zijn de mythbusters juist weer het andere uiterste. Hier is heel duidelijk een onderzoeksvraag, onderzoek en conclusie. Dat de methodiek soms wat simpel is en niet altijd aan de wetenschappelijke norm voldoet, soit. De fundamentele stappen zijn zeker aanwezig.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 61

Re: Wetenschap op tv

Dat is waar maar soms zenden ze goede zaken. Laatste keer op national geographic keek ik naar een programma over de hubble telescoop en ze vertellen hoeveel wetenschap werk is gemaakt met deze telescoop en zijn einde is te verwachten en dan sturen ze een nieuwe "betere" more advanced telescoop (de naam is: ik denk iets james webb) misschien in het jaar 13.

Alleen wat hubble gedaan heeft tot vandaag is bangelijk, ongeloofelijk veel informatie, en informatie die meer vragen produceren: dark enegerie? dark matter?

Een gekke vraag die ik zelf ging denken

Is de lichtsnelheid daar gelijk aan snelheid van hier?

Kan de lichtsnelheid daar <0 zijn?

Is deze dark matter ook uit atomen gebouwd?

En veel andere vragen.
Dit is een nederlandstalig forum derhalve verwachten we ook van onze gebruikers dat ze de nederlandse taal vaardig zijn.

Berichten: 12.262

Re: Wetenschap op tv

Zulke programmas moeten een zekere vermaaksfactor hebben, ook voor een breed publiek dat wetenschappelijke basis ontbreekt.

Als wetenschapper is het altijd gemakkelijk kritiek te hebben op de manier van aanpak, maar aan de andere kant zouden ze weing kijkers trekken als alles tot in de puntjes onderbouwd en onderzocht moest worden.

Overigens denk ik wel dat het een positief effect heeft, in de zin dat het veel mensen blootstelt aan tenminste een beginnetje in de wetenschappen... Iets als mythbusters kun je nauwelijks zien als serieuze wetenschap, maar het kan wel een interesse triggeren waardoor meer mensen uiteindelijk kiezen voor een betastudie.
Victory through technology

Reageer