Wandelen met één kruk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Wandelen met

beste,

Ik vroeg mij af hoe het komt dat het beter is om met een kruk aan de andere kant van het kwetsuur te lopen dan aan dezelfde kant van de kwetsuur ... ik vond dat niet bepaald logisch klinkend ..

Hoe komt dit? :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wandelen met

Als iemand een telgang zou hebben dan zou dit inderdaad handiger zijn. Echter in een (behalve de specifieke kwetsuur) gezond persoon zullen de linkerarm en het rechterbeen tegelijkertijd naar voren gaan en vice versa. Als je dus een kwetsuur aan je linker been hebt dan is de natuurlijke tendens om je linker been neer te zetten tegelijkertijd met het naar voren bewegen van je rechterarm.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 6

Re: Wandelen met

Dankuwel voor dit snelle antwoord!! :eusa_whistle:

Berichten: 12.262

Re: Wandelen met

Ik denk dat het in de praktijk ook wel een beetje van de persoon en kwetsuur afhangt. Als je helemaal niet op het geblesseerde been kunt sturen kan het praktischer zijn de kruk aan de beschadigde kant te hanteren. Maar in veel gevallen is het zo dat je een beetje half op het zieke been, en half op de kruk steunt - en dan is het een stuk stabieler om de kruk aan de gezonde kant te gebruiken.

Indien iemand helemaal niet op een been kan sturen zijn 2 krukken dan ook handiger: ook dat heb je de situatie van 1 sterke steun (het goede been) en 2 zwakke steunen die elkaar afwisselen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Wandelen met

Het heeft te maken met het steun oppervlak dat men heeft, als je de kruk aan de rechter hand zou doen, waarbij het rechterbeen moet ondersteunt worden, heb je een klein steun oppervlak. Wanneer je de kruk in de linkerhand doet, heb je een groter steun oppervlak, waardoor je meer kracht kunt opvangen dan wanneer je de kruk aan de rechter hand zou doen.

twee krukken worden vaak gebruikt, als een been absoluut niet belast mag worden.

De opbouw volgt vaak van twee krukken tegelijk gebruiken, waardoor je de pas met je armen opvangt naar de kruk om en om gebruiken ter ondersteuning van elk been om en om. (beetje nordic walking manier). En uiteindelijk naar 1 kruk.

Patienten lopen wel eens met de kruk aan dezelfde arm als het aangedane been, maar dit zijn vaak patienten die de arm aan de gezonde kant niet of niet goed kunnen gebruiken, denk hierbij aan mensen met een CVA.
-----------------------------------------------------------

:D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Wandelen met

Ik ken een expatiënt die moest genezen van een zware hernia.

Hij moest eerst weer op krukken leren lopen en later met één kruk.

Hij weigerde dat laatste en bleef op twee krukken lopen die hij zoveel mogelijk probeerde van de grond te houden.

Hij was bang voor bijverschijnselen wegens scheef lopen.

Was die angst terecht?

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Wandelen met

Een patient zal in het begin compenseren, het is de rol van de fysiotherapeut om dit compensatie gedrag (scheef lopen) te vermijden en op een correcte manier te lopen. De kruk afstellen op een goede hoogte is al een goed begin....
-----------------------------------------------------------

:D

Reageer