Stanford-gevangenisexperiment en andere zoals de the wave

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Stanford-gevangenisexperiment en andere zoals de the wave

Ik weet niet of jullie dit experiment kennen? Dus leg maar even in het kort uit wat het in houd;

In dit experiment wordt gekeken hoe de mens tegen over groepsdruk staat en hoe makkelijk de mens

beïnvloed kan worden door media en soortgenoten, dit heeft nare gevolgen.

Om een idee te geven moet je aan Hitlers propaganda bekijken en bedenken hoe hij de mensen achter

zich kon krijgen. Bij dit experiment word dit getest onder scholieren door een minderheid buiten

te sluiten en "hun" eigen groep te verheerlijken.

Ik zelf vind dit experiment erg boeiend en inspirerend en toch best beangstigend hoe makkelijk het

eigenlijk is om mensen dingen te laten doen ze eigenlijk (misschien) niet willen maar onder

de druk van de groep toch doen.

Je hebt ook een soort gelijke experiment gehad en dat hete de Stanford-gevangenisexperiment, je kan

zien hoe ver mensen gaan als ze maar ergens bij horen.

Ik zou graag willen weten hoe jullie hier overdenken en of jullie meer van dit soort experimenten weten,

naar mijn mening gebeuren deze praktijken dagelijks, als je nou eens kijkt naar politieke parijen met

extreme gedachtegangen of milieu organisaties. Zij vinden dat wat zij denken het besten is en proberen

door veel aanhangers, mensen die niet aan hun eisen voldoen buiten te sluiten en zo een perfecte samen-

stelling van de groep te vormen. Om even actueel te zijn geef ik een voorbeeld; Geert Wilders wil dat

iedereen aan zijn idealen voldoet en anders maar grof gezegd het land uitmoet.(dit is wel heel breed gezegd

maar daar komt het zo'n een beetje op neer) hij zorgt er voor dat er een groep mensen achter hem komt staan en probeert

die groep uit te bereiden en dat die mensen precies de zelfde mening delen, vaak gaat die mening over situaties die hen alle aan

gaan en ze proberen een radicale oplossing te zoeken.

Ik hoop dat ik meer informatie van jullie kan krijgen

(nog wat links voor verdere info)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stanford-gevangenisexperiment

http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Wave

http://www.youtube.com/watch?v=JbTkdqYivuw...feature=related

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Stanford-gevangenisexperiment en andere zoals de the wave

Na Wereldoorlog II waren veel onderzoekers geïnteresseerd in conformiteit. De onderzoeken van Asch en Milgram zijn vrij bekend. Het Robber's Cave-experiment (klik hier als je het in het lang en in het breed wil lezen) heeft eveneens nog steeds zijn waarde.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Stanford-gevangenisexperiment en andere zoals de the wave

De eerste persoon die conformiteit experimenteel bestudeerde was blijkbaar Jennessin 1932. Hij liet proefpersonen schatten hoeveel bonen er zich in een fles bevonden.

En deze toont dat we niet alleen zijn, ook bij apen komt het voor: Yerkes-Based Experiment Confirms Cultural Transmission And Conformity In Chimpanzee Communities

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer