Workshops

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Workshops

Zoals jullie kunnen zien ben ik hier nieuw, maar kijk wel geregeld om te zien of er nog leuke dingen staan.

Momenteel zit ik op de Universiteit Twente en studeer Scheikundige Technologie (2e jaar). Ook hou ik me binnen de opleiding bezig als meeloopcoördinator. We hebben dit jaar de meeloopdagen enigszins aangepast, zodat er 's middags een leuke workshop wordt georganiseerd. Hier gaat dan ook mijn vraag over.

De workshops die we momenteel kunnen aanbieden zijn niet origineel of hebben leerlingen al gedaan. Het gaat hier over:

- Aspirine/paracetamol maken (synthese proef)

- Zonnecellen maken (grätzel cel)

- Warmtewisselaarproef (FTV)

Nou is mijn vraag of jullie suggesties hebben voor nieuwe workshops. Het gaat hier om experimenten die ongeveer 2 uur mogen duren, waarbij veel zelf gedaan moet worden en, als het kan, niet te moeilijk voor 5/6 vwo scholieren.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Workshops

Er zijn meerder mensen op het forum geweest met een soortgelijke vraag. Meestal ging het dan om gevallen waarbij minder begeleiding/experitise/materialen voorhande waren.

Kijk voor desbetreffende DIY proefjes eens op

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=27051

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=22376 (lichtgevende augurken en ander fruit en groente)

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=26046 (o.a. de daar als laatste genoemde klokreactie kan er erg leuk uitzien)

Mensen zelf zeep laten maken en meer van dergeljke ongein is waarschijnlijk al tot in den treuren gedaan ofniet?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: Workshops

Zeep maken is inderdaad nogal cliché.

Verder zijn die "thuis experimenten" allemaal vrij basaal. Het mag best wat ingewikkelder chemie zijn, ze krijgen namelijk voldoende begeleiding. Verder is geld ook geen probleem als je ziet hoeveel bakken geld er wel niet aan voorlichting uitgegeven kan worden.

Ik zat zelf nog aan het onderwerp (chemo)luminescentie te denken. Alleen weet iemand hier nog een leuke toepassing waarvoor het gebruikt kan worden.

Dus als iemand nog een interessant onderwerp weet waar een leuke workshop bij verzonnen kan worden is dat ook dikke prima!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Workshops

chemoluminicentie ben ik niet zo in thuis, bioluminicentie is meer mijn ding. Ik kan je daar niet direct bij helpen ben ik bang.

'de klok' is chemisch gezien best een complex proces.

Je zou in het geval van bioluminicentie eens kunnen kijken naar luceferine en luciferase (het meest voor de hand liggende voorbeeld). Dit is een ATP afhankelijke reactie. Je zou dus verschillende hoeveelheden ATP toe kunnen voegen om te kijken wat hiervan het effect is op de luciferace reactie, minimum, maximum tijdsduur etc...

Een ander voorbeeld is door middel van een bloed (andere vloeistof mag ook zolang er maar ijzer inzit) Een rebus/raadsel te maken. Dit zal dan met luminol zichtbaar gemaakt kunnen worden. Laat de mensen op een of andere manier proberen uit te zoeken welke stof gebruikt moet worden...
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: Workshops

Dat is best een goede. Toevallig heb ik mijn profielwerkstuk op de middelbare over chemolumenescentie gedaan, dus weet er wel het een en ander vanaf.

Zo zijn er aardig wat stoffen die afgewogen moeten worden en kan er een "Cluedo" verhaal aangehangen worden waarbij ze achter de dader moeten komen.

Als er nog meer suggesties zijn hoor ik het graag. Bedankt voor het idee Wouter.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Workshops

Je zou verschillende delen van de rebus/raadsel via verschillende soorten chemolunicentie zichtbaar kunnen laten maken. Niet alleel luminol gebruiken dus.

Eventueel zou je ook een long exposure film kunnen maken waarop ze de beelden kunnen ontwikkelen en een collage van de rebus kunnen maken.

Het is dan ook heel makkelijk om een tiental verschillende rebussen te verzinnen, hierdoor krijgt iedereen een andere rebus en blijft het voor iedereen leuk en spannend om het probleem op te lossen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer