[natuurkunde] Meetmethoden voor radioactieve straling.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[natuurkunde] Meetmethoden voor radioactieve straling.

Ik heb als onderwerp voor mijn profiel werkstuk Radioactieviteit in ons dagelijks leefmileu. Ik wil met een Gieger Muller tel buis de hoeveelhied Radioactievteit meten op verschilen plekken en onder verschillende omstandigheden. Van het internet had ik deze methode gehaald:

(Internet) In elke muur zit een kleine hoeveelheid Uranium. Uranium vervalt na een paar stappen tot Radon. Radon is een gas en diffundeert uit bouwmateriaal naar de omgeving. Daar vervalt het verder. In onze leefomgeving is daarom altijd een zekere hoeveelheid radioactiviteit. Deze radioactiviteit is te verzamelen op een opgeblazen ballon en dan te meten. Als Radon vervalt vormt zich een vervalproduct dat geladen is. Als je een opgeblazen ballon wrijft, wordt deze statisch geladen en trekt daarmee geladen deeltjes in de lucht aan. Ook de radioactieve deeltjes van het Radon. Na enige uren blijkt de hoeveelheid radioactiviteit voldoende te zijn om (als je de ballon laat leeglopen en er een klein propje van maakt) te kunnen meten met een Geiger-Müller-buis. Het is dan mogelijk om de vervaltijd te bepalen.

Bron: http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.d...upportId=294634

Het probleem is echter dat ik niet zeker weet of een simpel GM buis de beta straling kan op vangen.

Verder zou ik willen vragen of iemand verder nog tips heeft. want er zijn nog meer radioactieve stoffen in onze omgeving en die zullen niet alllemaal geladen zijn na het verval.

En zijn er nog preciezere instrumenten die berijkbaar zijn voor een 5havo leerling?

Eigenlijk ben ik gewoon dankbaar voor elke tip die ik krijg. :shock:

Berichten: 704

Re: [natuurkunde] Meetmethoden voor radioactieve straling.

houdt wel rekening met achtergrondstraling !

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [natuurkunde] Meetmethoden voor radioactieve straling.

wou ik ook net zeggen, let op achtergrond straling.

Voor een betrouwbare meting moet je toch echt eerst een nullijn opstellen.

Aangezien het schooljaar nog niet is begonnen, heb je nog de keuze om van onderwerp te veranderen. Ik wi je dit dan ook bijna aanraden. Radioactieve straling is geen misselijk onderwerp. Als het je lukt, dan juich ik het alleen maar toe. De kans op een tegenvaller acht ik echter nog al groot. Dit is niet bedoeld om je enthousiasme de grond in te boren. Ik probeer alleen maar realistisch te zijn.

Er rijden ook radioactieve bussen door het land. Deze bussen hebben een aantal proefopstellingen die op scholen worden gedemonstreerd. Neem contact op met je natuurkunde leraar over zoiets dergelijks. Hij kan je hier vast meer over vertellen.

puur uit interesse: hoe wil je aan een GM-buis komen?

Een leuke praktische toepassing is om je te verdiepen in koolstof-14 datering. Door het verschil te bekijken tussen de verhouding koolstof-14 in het monster en de verhouding zoals het gewoon in de natuur voorkomt is te bepalen aan de halfwaarde tijd hoe oud iets is.

kijk even hier voor een voorbeeld berekening

en kijk hier voor een duidelijjke uitleg over de dateringsmethode op zich.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2

Re: [natuurkunde] Meetmethoden voor radioactieve straling.

Ik denk niet dat de achtergrond straling een groot prbleem vormt ik ben van plan een GM buis voor IP coatch te geruiken. Mijn natuurkundeleraar zij dat ze die nog hadden. Aan gesloten op een laptop kan ik daarmee makkelijk het gemiddelde straling niveau uitrekene.

En ook nog te bedenken valt dat het mij voor een deel ook gaat om de achtergrond straling. Ik weet alleen niet of zulk kleine verschillen met een gm buis te meten zijn.

Zou dat niet zo zijn moet ik met toch maar op radon cocenteraties beperken.

Of weet iemand van jullie nog een stuk meetapreatuur dat betaalbaar is (niet meer dan hondert euro, het butget voor een profiel werkstuk) en preciezer als een gm buis?

Reageer