Fietsen kost minder kracht?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Fietsen kost minder kracht?

Ik heb niet veel verstand van Natuurkunde - ik doe nu bouwkunde en heb natuurkunde eigenlijk alleen gedaan op de middelbare school. Toch vroeg ik me af waarom fietsen minder energie kost dan met dezelfde snelheid rennen. De luchtweerstand is immers hezelfde en een van de formules die ik nog weet is:F = m x a: de massa is groter als je de massa van de fiets meeneemt en de versnelling blijft hetzelfde.

Kan iemand me uit deze illusie helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Fietsen kost minder kracht?

Lees dit eens.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Fietsen kost minder kracht?

Lees dit eens.
enig idee waar ergens op die site?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Fietsen kost minder kracht?

enig idee waar ergens op die site?


Ik heb gans de boel gelezen en er veel van opgestoken.Men beschouwt de mens als motor van de fiets en vergelijkt met andere manieren van zich voortbewegen. De fiets komt er het best uit.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 49

Re: Fietsen kost minder kracht?

De manier waar je op kan afzet is veel beter op de fiets dan lopend. Bij fietsen druk je je trappers naar beneden en de fiets zet dat om in voorwaartse kracht. Bij lopen moet je zelf de voorwaartse kracht maken, op een veel vervelendere manier.

Ik heb het wel eens getest, ik kan 200 kilo wegdrukken als ik zit met mijn voeten(wel op een vastgesteld stoeltje aan natuurlijk).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Fietsen kost minder kracht?

Wat rennen traag maakt in vergelijking met fietsen is dat je bij het neerkomen zeer sterk wordt afgeremd. Wanneer je een looppas neemt, duw je je deels naar voor en deels naar boven af. Het afduwen naar boven kost sowieso elke keer nieuwe energie, en het afduwen naar voor maakt gebruik van je moment van de vorige looppas, maar daar moet toch heel wat energie bijgestoken worden. Dit is in tegenstelling tot het fietsen, waar je 5 seconden de benen stil kan houden en toch nog snelheid behouden.

Daar komt, zoals dragonitor aangeeft, nog bij dat het om een andere beweging gaat: de kracht die een mens kan ontwikkelen voor de ene beweging is niet dezelfde als degene voor een andere beweging (en de energie nodig om eenzelfde kracht te ontwikkelen ook niet). Ik kan me inderdaad inbeelden dat de fietsbeweging zeer goed scoort op dat vlak, misschien kunnen de collega's van het geneeskundeforum hier meer over vertellen.

Reageer