Kernfusie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 382

Kernfusie

Geachte,

Ik moet voor school een verslag maken over kernfusie; nu vraag ik mij af wat ik nou ECHT moet behandelen. Wat ik al behandeld heb:

- plasma

- kernfusie (opzich)

-
\( E = mc^2 \)
- Jet en Iter

Dus weet iemand nog iets anders?

Bij voorbaat dank
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Kernfusie

Lijkt me alsof je al vrij compleet bent, maar mogelijke ideeën, om naast het principe zelf, te bespreken,zijn bv de werking van specifieke toestellen die bij fusie gebuikt worden, zoals de stellarator en de tokamak.

Wat denk je?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 382

Re: Kernfusie

Bedankt!

Ik zat zelf te denken om wat uitwerkingen van formules te maken. Wat denk jij hier van?

In ieder geval als ik daar vragen over heb kom ik nog wel een keer langs op dit subforum! :eusa_whistle:
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Kernfusie

Goed idee, volgens mij. Als je ergens aan twijfelt, laat maar weten.

Misschien geen slecht idee om in de inleiding duidelijk de lijn te trekken tussen fusie en fissie, want de termen worden vaak in één adem door genoemd, terwijl het begrippen zijn die verschillen als dag en nacht.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Kernfusie

Ik heb er ooit nog een eindwerk over geschreven. Ik had ook nog iets gezegd over de veiligheid van kernfusie (en dan vooral in vergelijking met kernsplitsing), en over de grondstoffen die beide nodig hebben. Het blijkt namelijk dat het winnen van uranium bijzonder vervuilend is :eusa_whistle:
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 473

Re: Kernfusie

Zonder pessimistisch te doen misschien ook bij vermelden dat ze na 60 jaren, eerste testen dateren van 1951, nog nergens staan :eusa_whistle:

Er werd al vééééééééééél meer energie "verprutst" om die dingen op te starten dan dat ze ooit geproduceerd hebben. Maar hopelijk zal Iter daar verandering in brengen :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Kernfusie

Feit is dat we ergens een nieuwe bron van energie zullen moeten vinden (uit verscheidene onderzoeken blijkt dat zonne-energie niet geschikt is als enige bron, wegens piekverbruik (zoals bij windmolens) etc.) en vandaar dat onderzoek i.v.m. splitsing en fusie wel degelijk de meoite waard is.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 473

Re: Kernfusie

Zonder te willen uitweiden van het origineel onderwerp.

Nieuwe energiebronnen gevraagd:
  • waterstofcel
  • warmtepomp dmv diepteboringen, dus geen km buizen juist onder de grond!
  • hybride aandrijvingen
  • .. ... ...
steek wat centen van Iter in die ontwikkelingen en ze zouden al vééééél verder staan

Voor de rest :eusa_whistle: ik

Berichten: 382

Re: Kernfusie

Geachte,

Mij lijkt het inrelevant om de hybrideaandrijving te bespreken, omdat:

- je hebt er gigantisch veel accu's voor nodig/of je gebruikt uiteraard een dynamo

- het is officieel bewezen dat de bouw van zo'n hybridevoertuig meer energie kost om te maken dan een gewone auto, en als men vervolgens doorrekent blijkt dat als je 10 jaar een gewone auto rijdt, dat dat beter is voor het milieu!

In ieder geval bedankt voor uw post.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 382

Re: Kernfusie

Geachte,

Mij lijkt het inrelevant om de hybrideaandrijving te bespreken, omdat:

- je hebt er gigantisch veel accu's voor nodig/of je gebruikt uiteraard een dynamo

- het is officieel bewezen dat de bouw van zo'n hybridevoertuig meer energie kost om te maken dan een gewone auto, en als men vervolgens doorrekent blijkt dat als je 10 jaar een gewone auto rijdt, dat dat beter is voor het milieu!

In ieder geval bedankt voor uw post.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Kernfusie

Idd, vrij irrelevant, bovendien is kernfusie op zich reeds een breed onderwerp.

Het zou wel een erg interessant onderwerp op zich zijn, maar dat is dan weer een ander verhaal.

@ kleine fysicus: dat 'officieel bewijs', waar vind ik dat? Ik ben er wel in geïnteresseerd!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 12.262

Re: Kernfusie

Er werd al vééééééééééél meer energie "verprutst" om die dingen op te starten dan dat ze ooit geproduceerd hebben. Maar hopelijk zal Iter daar verandering in brengen :eusa_whistle:
Misschien is het wel een goed idee om ergens te behandelen dat er nog nooit een reactor is gemaakt waarbij de doelstelling was om netto energie te produceren... niet geheel onbelangrijk als verklaring waarom kernfusie nog niet in de praktijk is gebracht ondanks dat men zo lang geleden de potentie al zag. In die zin is er geen sprake van gefaalde experimenten, maar van gefaalde budgetten om iets rendabels neer te zetten.

Uiteraard zijn ook de technische moeilijkheden heel interessant, maar dat voert denk ik te ver om in zon werkstuk te kunnen behandelen.
Victory through technology

Berichten: 382

Re: Kernfusie

Geachte ik zit nu weer met een klein probleempje, ik wil graag het proces van ionisatie in een afbeelding verduidelijken. Ik kon niks op internet vinden en ik vraag me ook af hoe dit gaat? Ik dacht aan excitatie, het elektron neemt een foton op, waardoor het naar een hogere schil moet springen, die is er niet en het elektron verlaat het atoom, het atoom is geioniseerd? Of klopt het niet?

Wat ook nog kan in mijn ogen, is de hoge temperatuur(kinetische energie), die wordt afgegeven in energie, die energie laat het atoom ioniseren?

Tweede probleem, ik vraag me af, wat de minimumtemperatuur is om gas te laten ioniseren? (daarmee kan ik dan ook de minimum kinetische energie berekenen..)

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben?

Bij voorbaat dank,

Niek
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 382

Re: Kernfusie

Oke, ik zat laatst eens te denken en ik ben weer wat verder in mijn vraag. De minimumtemperatuur voor het ioniseren ligt per gas verschillend, afhankelijk van het het element het aantal elektronen en in welke schil zij zich bevinden. Bij waterstof is deze energie zo'n 13,6 eV. Maar waar komt die energie vandaan, door beweging?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Kernfusie

die energie kan door een ander deeltje geleverd worden, bijvoorbeeld door een foton.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer