[integreren]

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 4.502

[integreren]

Hogere wiskunde is voor mij een lang vergeten en ongebruikt vak,dus

als ik in de sterkteleer een momentenlijn heb bepaald,zou ik via een dubbele integratie en deling door EI, de doorbuiging kunnen tekenen (bepalen).

Als ik dus een simpele algemene formule voor een ligger op 2 steunpunten met lengte L en een gelijkm.belasting van q en een willekeurige plaats x voor een moment opstel, dan wordt dat :

Moment= 0,5*q*L -0,5*q*x2 met een max. van 0,125 q*L2.

Hoe versier ik nu de dubbele integratie van 0,5*q*L -0,5*q*x2,de deling door EI is geen punt.

Ik weet ergens een formule als je xn integreert je n*x(n-1) verkrijgt,maar hoe verder met de dubbele integratie?

Wordt dat (n-1)*n*x (n-2) en hoe wordt mogelijk mijn gevraagde buigformule opgesteld?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [integreren]

Er ontbreekt een gedeelte van je post vermoed ik.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: [integreren]

Ik stelde het verhaal gedeeltelijk op en had tijd nodig om de rest op te stellen en was bang dat mijn tekst zou gewist worden door overschrijding van de tijd;ik maakte dit eerder mee (wel bij lange teksten).Vandaar....

nb.Uit een reactie van Covrtray [ constructies] vormstijfheid: EI zou een vermenigv.factor moeten zijn!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [integreren]

Wat IE betreft even een antwoord. Stijfheid = EI. hoe stijver hoe minder doorbuiging dus moet EI inderdaad in de noemer van de breuk staan (delen door EI dus).

Op de rest van je post kom ik later terug met uitwerking. Merk alvast op dat
\(\int x^n \mbox{d}x = \frac{x^{n+1}}{n+1}+C \quad n \neq -1 \)
en niet wat jij schrijft.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: [integreren]

Ik ontdek,dat ik afgeleiden in mijn hoofd had en geen integralen!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [integreren]

Gelijkmatige ligger; lengte L en belast met een eenparig verdeelde last q geeft inderdaad de door jouw gestelde momentenlijn:
\(M(x) = \frac{ql}{2}x - q \frac{x^2}{2}\)
= -EI y''

Eerste maal integreren
\(-EI y' = \frac{l\,q\,{x}^{2}}{4}-\frac{q\,{x}^{3}}{6}+C_1\)
Tweede maal integreren
\(-EI y =\frac{l\,q\,{x}^{3}}{12}-\frac{q\,{x}^{4}}{24} + x\,C1 + C_2\)
Nu is voor x=0 en x=l de zakking nul (y=0) dus is vinden we voor de constanten:
\([C_1=-\frac{{l}^{3}\,q}{24},C_2=0]\)
Dan wordt de vergelijking voor de zakking:
\(y = \frac{1}{-EI}\left(\frac{l\,q\,{x}^{3}}{12}-\frac{q\,{x}^{4}}{24} - x \cdot \frac{{l}^{3}\,q}{24} \right)\)
Voor x=l/2 vinden we dan
\(\frac{5\,{l}^{4}\,q}{384\,EI}\)
wat we al wisten uit de "vergeet-mij-nietjes".

Ik zal als ik nog wat tijd vind een tweede voorbeeld posten waarbij de momentelijn uit twee delen bestaat.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [integreren]

Nog een extra voorbeeld. Puntlast P in het midden van een ligger met lengte l. We hebben dus een momentenlijn dat wiskundig beschreven wordt door twee delen:
\(M(x) = \frac{Pl}{2}\cdot x + \cdots -P(x-\frac{l}{2}) \)
De schrijfwijze wil eigenlijk zeggen
\(M(x)=\left\{\begin{array}{lr} \frac{Pl}{2}\cdot x & x<l/2 \\ \frac{Pl}{2}\cdot x -P(x-\frac{l}{2}) & x \geq l/2 \end{array}\right.\)
Integreren gebeurt nu op exact dezelfde wijze.
\(-EIy' = \frac{Pl}{4}\cdot x^2+C_1 + \cdots -P\frac{(x-\frac{l}{2})^2}{2}\)
Uit de randvoorwaarden volgt dat de hoekverdraaiing y' voor x=l/2 nul moet zijn. (Symmetrie)

Uitwerken geeft dat
\(C_1 = -\frac{P l^3}{16}\)
\(-EIy = \frac{Pl}{12}\cdot x^3 -\frac{P l^3}{16} x + C_2 + \cdots -P\frac{(x-\frac{l}{2})^3}{6}\)
Uit de randvoorwaarden (zakking y=0 voor x=0) volgt dat C2=0

Voor de zakking in het midden vinden we dus
\(\frac{{l}^{4}\,P}{48EI}\)
wat weer overeenkomt met de "vergeet-mij-nietjes"

Graag wil ik nog even vermelden dat dit verre van "hogere wiskunde" kan genoemd worden. Dit is stof uit het middelbaar onderwijs.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: [integreren]

jhnbk schreef:Gelijkmatige ligger; lengte L en belast met een eenparig verdeelde last q geeft inderdaad de door jouw gestelde momentenlijn:
\(M(x) = \frac{ql}{2}x - q \frac{x^2}{2}\)
= -EI y'' Waar komt die 2e afgeleide vandaan?

Eerste maal integreren
\(-EI y' = \frac{l\,q\,{x}^{2}}{4}-\frac{q\,{x}^{3}}{6}+C_1\)
Tweede maal integreren
\(-EI y =\frac{l\,q\,{x}^{3}}{12}-\frac{q\,{x}^{4}}{24} + x/C1 + C_2\)
en die x bij de C1?

Nu is voor x=0 en x=l de zakking nul (y=0) dus is vinden we voor de constanten:
\([C_1=-\frac{{l}^{3}\,q}{24},C_2=0]\)
Dan wordt de vergelijking voor de zakking:
\(y = \frac{1}{-EI}\left(\frac{l\,q\,{x}^{3}}{12}-\frac{q\,{x}^{4}}{24} - x \cdot \frac{{l}^{3}\,q}{24} \right)\)
Voor x=l/2 vinden we dan
\(\frac{5\,{l}^{4}\,q}{384\,EI}\)
wat we al wisten uit de "vergeet-mij-nietjes".

Ik zal als ik nog wat tijd vind een tweede voorbeeld posten waarbij de momentelijn uit twee delen bestaat.
Bedankt voor deze uitleg;ik kan hem volgen.

Wij gebruikten vroeger de term hogere wiskunde voor differentiaal- en integraal-berekeningen in afwijking van algebra,meetkunde (planimetrie),beschrijvende meetkunde,goniometrie,stereometrie en perspectief.

Berichten: 4.502

Re: [integreren]

JHNBK verklaarde mij hoe een doorbuiging van een constructie,veroorzaakt door een buigende moment werd berekend (afgeleid) via een dubbele integratie van dat moment op een willekeurige plaats in de constructie.

Bij een vrije oplegging van een balk met een lengte l en een gelijkm.verdeelde last q is het moment op een willekeurige plaats M ( met verdere uitwerking 0,5qlx-0,5qx2).

De zakking ( met alg. benaderingsform.) zou dan op een willkeuring punt 5Ml2 / 48EI moeten bedragen.

Is dan met het bekend zijn van die 2 gegevens het niet eenvoudiger om dat op te lossen zonder integraties?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [integreren]

De zakking ( met alg. benaderingsform.) zou dan op een willkeuring punt 5Ml2 / 48EI moeten bedragen.
Jij leidt dat af uit
\(\frac{5\,{l}^{4}\,q}{384\,EI} = \frac{\,{l}^{2}\,q}{8} \cdot \frac{5\,{l}^{2}}{48\,EI} = \frac{5 M\,{l}^{2}}{48\,EI}\)
?

Verder snap ik niet echt goed wat je vraag is. Wil je met bovenstaande formule de zakking in elk punt van de balk berekenen?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: [integreren]

Tijdens de "verhuizing"was ik mijn verhaal aan het aanpassen en wel:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [integreren]

Tja, dat heeft an sich niet veel met wiskunde te maken. Staat er in jouw leerboek geen uitleg over de reden dat de benadering geldt?

Ik denk niet dat er zo een eenvoudige formule af te leiden is. Echter, zulke formules hebben tegenwoordig geen nut meer gezien de snelle computertoepassingen voor liggers en raamwerken.

Onderwerp verplaatst naar constructie- en sterkteleer aangezien op de uitwerking hierboven na het meer sterkteleer/structurele analyse is dan wiskunde.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: [integreren]

Als dit organisatorisch lukt:

De door mij gedachte formule is eenvoudig ,zelfs met QB.45 ,in te voeren in een programmaatje om zo zakkingen op variabele punten uit te voeren.

Ik ga mij er eens mee bezig houden.

Berichten: 150

Re: [integreren]

nb.Uit een reactie van Covrtray [ constructies] vormstijfheid: EI zou een vermenigv.factor moeten zijn!


Mijn gedachten zullen ergens anders gezeten hebben, want je doorbuiging bekom je inderdaad door M/EI 2x te integreren.



Ik zou eigenlijk beschaamd moeten zijn :eusa_whistle:

Berichten: 4.502

Re: [integreren]

:eusa_whistle:

Niet nodig,ik leer ook nog elke dag;we zijn op dit forum met wetenschap bezig en daar kun je over discussieren en filosoferen,zie al het bovenstaande in deze topic.

Reageer