Corioliskracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Corioliskracht

Even controleren om zeker te zijn

1) Als we een bal naar het noorden schoppen gaat hij afgebogen worden door de corioliskracht. Wat gebeurt er nu als we de bal naar het oosten schoppen? Wordt hij dan ook afgebogen of niet?

2) zelfde vraag maar nu gooien we de bal omhoog

In het eerste geval zou ik denken dat er geen corioliskracht werkt omdat we de bal trappen in de richting waarin de aarde draait, voor het tweede geval denk ik dat hij zal afgebogen worden naar links

Ben ik juist? graag wat help
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Corioliskracht

In het eerste geval zou ik denken dat er geen corioliskracht werkt omdat we de bal trappen in de richting waarin de aarde draait,
correct
voor het tweede geval denk ik dat hij zal afgebogen worden naar links
eh, wat mogen we hier verstaan onder "links" ?? Hangt er nog al heel sterk vanaf in welke richting mijn neus wijst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Corioliskracht

eh, wat mogen we hier verstaan onder "links" ?? Hangt er nog al heel sterk vanaf in welke richting mijn neus wijst.


Wel naar het westen denk ik. De aarde draait bij wijze van spreken weg onder de vallende bal.

Klinkt goed maar is het ook zo :eusa_whistle:
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Corioliskracht

Je hebt wel gelijk, maar niet om de goede reden denk ik: Als jij een bal zg loodrecht omhoog gooit heeft die namelijk ook een horizontale snelheidscomponent van het punt waarvandaan hij loodrecht vertrok meegekregen.

Zo ongeveer als wanneer je een bom afwerpt uit een vliegtuig, die bom niet recht naar beneden valt vanaf de grond gezien, maar wel vanuit het bewegende vliegtuig gezien. De bom krijgt als horizontale snelheidscomponent de snelheid van het vliegtuig mee.

kun je nu correct verder denken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Corioliskracht

correct


eh Jan, volgens mij klopt dit niet (tenzij je op de evenaar staat). Stel dat je in Nederland staat, dan kent de hoeksnelheid twee componenten: een recht omhoog en een naar het noorden. Daardoor zal de bal alsnog naar rechts afbuigen (d.w.z. richting het zuiden)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Corioliskracht

Je hebt gelijk :eusa_whistle: , daar verwaarloos ik wat ik in het tweede geval wél aanhaal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Corioliskracht

Oké, bedankt jullie beide ! Het is een stuk duidelijker, maar ik moet toegeven...coriolis is vaak verwarrend
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer