Vermogen uitrekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Vermogen uitrekenen

Hallo iedereen,

Stel dat ik een massa heb van tien kilo die ik wil ophijsen en dat met een motor die op 110V spanning is aangesloten. Het ophijsen wil ik doen met één meter per seconde.

Is het mogelijk om het vermogen te bepalen dat de motor nodig heeft?

Met ander woorden is hier een formule voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Vermogen uitrekenen

vermogen is arbeid de geleverde arbeid per tijdseenheid

het vermogen is dus gelijk aan kracht x snelheid

ofnog elektrische spanning x stroom
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Re: Vermogen uitrekenen

Bedankt voor je antwoord.

massa 10KG

spanning 110V

snelheid 1m/s

vermogen ?

Voor het begrip zou je het bovenstaande ook in een formule kunnen zetten?

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Vermogen uitrekenen

met andere woorden, je hebt dus een vermogen nodig van 100 N m / s

dus een elektrische motor die een spanning geeft van je zegt 110 volt zal een stroomsterkte van 0.90 ampère moeten leveren nee?
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Berichten: 242

Re: Vermogen uitrekenen

ff back to natuurkunde want ik denk niet dat human de berekening snapt.

de formule die ik zelf opstel: P = (M * G) * S

Dit zijn de afkortigen die ik heb geleerd op school maar voor het geval je ze niet kent: Vermogen = Massa maal Zwaartekracht contstante ( 9.81 maar soms word dit afgerond naar 10 op school) maal de snelheid.

P = U * I

Vermogen = spannings maal stroom.

Als je zelf nou een formule wil afleiden is het handig om de eenheden te gebruiken zo doe ik het ook altijd :eusa_whistle:

Bv bij P = M * G * S

Nm/s = kg * N/kg * m/s schrijf het maar uit en je zult zien dat het klopt ](*,)

kilogram maal Newton per kilogram = Newton, Newton maal meter per seconde = Newton maal meter per seconde = Nm/s

en met P = U * I werkt het in princiepe ook denk ik alleen U * I is officieel schijnbaar vermogen in VA maar als je dat wilt weten moet je maar een seintje geven ;)

Maar nu heb ik een vraag wat ok over dit onderwerp gaat:

Kun je met R = U / I de weerstand van de motor berekenen door simpelweg te zeggen R = 110 / 0.9 = 122 Ohm of is dit de weerstand die de spanningsbron simpelweg ziet vanwege de last of iets dergelijks en is de interne weerstand van de motor in princiepe kleiner ?

want als ik vervolgens de verliezen berekenen met de 122 ohm door P = I kwadraat * R = 0.9 kwadraat * 122 = 99 W VERLIES ! van de 100 ](*,)
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vermogen uitrekenen

luc schreef:de formule die ik zelf opstel: P = (M * G) * S

Dit zijn de afkortigen die ik heb geleerd op school maar voor het geval je ze niet kent: Vermogen = Massa maal Zwaartekracht contstante ( 9.81 maar soms word dit afgerond naar 10 op school) maal de snelheid.
Luc, je moet bij formules altijd pijnlijk nauwkeurig zijn met het gebruik van de juiste letters.

Massa en gravitatieconstante moet je schrijven met kleine letters, dus m en g. En de letter voor snelheid is niet de s, maar de v (van velocity).

Verder doe je iets te ingewikkeld. Je moet gewoon de relatie kennen tussen mechanisch vermogen en elektrisch vermogen. Die is heel simpel: 1 Nm/s = 1W. En dat is de relatie die Louis ook gebruikt, zonder dat met zoveel woorden te zeggen.

Een motor is niet hetzelfde als een weerstand. als dat zo was dan krijg je inderdaad het probleem wat je schetst, dan zou alle energie opgaan in warmte en zou er geen mechanisch vermogen overblijven. Een motor kan je simpelweg zien als een generator met een inwendige weerstand. De inwendige weerstand is heel klein, met als resultaat dat de aanloopstroom van een motor in stilstand heel hoog is. Maar zodra de motor gaat draaien genereert hij een tegenspanning die de voedingsspanning grotendeels compenseert. Er blijft een klein verschil over, en dat is de spanning over de inwendige weerstand van de wikkelingen die warmte produceert.

Berichten: 242

Re: Vermogen uitrekenen

ahh slordig van me! je hebt gelijk en met de letters, ik wist het wel alleen ik schreef het niet zo op ](*,)

maar in princiepe zit het verlies dus vooral in de wikkelingen als ik het zo goed begrijp.

uhm en nu ga ik met wat formules gooien om te kijken of ik het snap.

Ik wil de aanloopstroom in een formule uitdrukken.

P = F * v

U * I = m * a * v

I = (m * a * v) / U

I = aanloopstroom in amper

m = massa in kg

a = versnelling in m/s kwadraat

v = eindsnelheid - beginsnelheid in m/s

U = bronspanning.

ik weet zelf echter ook dat dit niet klopt aangezien je als je een grote aanloopstroom hebt ook een spanningsdip krijgt en hiervoor moet je complex rekenen heb ik gehoort en dat krijge wij volgende periode :eusa_whistle:
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vermogen uitrekenen

Je doet alweer te ingewikkeld. De aanloopstroom ontstaat omdat de motor nog stilstaat, dat heeft dus niks met snelheid of versnelling te maken, maar alleen met de spanning en de weerstand (impedantie) van de motor.

Berichten: 242

Re: Vermogen uitrekenen

maar als je de motor toch in plaats van in 1 kee rop vollast gewoon in stappen van 1/10 doet dan is de aanloopsstroom toch ook kleiner ? of klopt dit wel maar wordt in de pracktijk het op een andere manier berekend
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vermogen uitrekenen

Wat verander ja dan in stappen van 1/10?

Re: Vermogen uitrekenen

louis999 schreef:met andere woorden, je hebt dus een vermogen nodig van 100 N m / s

dus een elektrische motor die een spanning geeft van je zegt 110 volt zal een stroomsterkte van 0.90 ampère moeten leveren nee?


Hoe kom jij aan 100 N m/s? Moet dat niet 10 zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Vermogen uitrekenen

zoals al verschillende keren vermeld in dit topic is het vermogen gelijk aan de kracht maal de snelheid

in dit geval is de kracht de zwaartekracht die op jouw massa (10kg) inwerkt: F = m
\($\cdot$\)
a = 10
\($\cdot$\)
9,81 = 98,1N waarbij a hier de zwaartekrachtsversnelling (of gravitatieconstante) g is (en die is 9.81) en je wilt een snelheid van 1 meter per seconde, geeft als eindresultaat 98,1 N m/s

snapt u?

EDIT: ik zei toen 100 N m/s omdat het ongeveer zoveel was en ik te lui was om de volle 98,1 te typen :s
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Berichten: 242

Re: Vermogen uitrekenen

Wat verander ja dan in stappen van 1/10?
bij het opstarten van sommige motoren doen ze dat toch ?

In plaats van in 1 keer naar het maximale doen ze kleinere stapjes.

die 1/10 is een voorbeeld, dat ze een motor iederekeer met 10% versnellen tot hij op vollast draait.

bleh nu ga ik denk ik dingen door elkaar halen. Heeft in stapjes opstarten misschien als hoofdreden dat de rotor nog op snelheid moet komen en als je in 1 keer op vol inschakeld het magneetveld zo snel veranderd dat de rotor niet gaat draaie maar alleen een beetje gaat rammelen ?
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vermogen uitrekenen

Je bent inderdaad een beetje verwarrend bezig.

En je geeft geen antwoord op de vraag: wat verander je dan in stappen van 1/10?

Berichten: 242

Re: Vermogen uitrekenen

De snelheid waarmee de magnetische velden veranderen denk ik dan. het toerental dus uiteindelijk.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Reageer