Opwaartse druk en wet van archimedes

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 269

Opwaartse druk en wet van archimedes

Welk van volgende voorwerpen zal, wanneer het ondergedompeld wordt in water, de grootste opwaartse kracht ondervinden?

a) een met helium gevulde ballon

b) hout

c) ijs

d) ijzer

e) maakt geen verschil

Het antwoord is helium, wat ik al niet goed snap, want deze heeft toch de kleinste massadichtheid?

Dus dan geldt, hoe groter de opwaartse kracht, hoe kleiner het gewicht? hoe kan dit?

Neem nu dezelfde vraag, en hou er rekening mee dat ze allemaal hetzelfde volume hebben (volume = 1 m³)

Nu, de opwaartse kracht = Fb = m.g = P (massadichtheid) . V . g

g is voor alle voorwerpen hetzelfde, V ook.

En toch luidt het antwoord dat alle voorwerpen dezelfde opwaartse kracht hebben

Hoe kan dit? de massadichtheid van de voorwerpen is toch verschillend? moet je dan enkel rekening houden met het volume?

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Opwaartse druk en wet van archimedes

iets zegt mij dat je binnenkort fysica examen hebt:p

de opwaartse stuwkracht wordt veroorzaakt door de verplaatste massa van de vloeistof vermenigvuldigd met de versnelling (hier g, veldsterkte) en massa is massadichtheid vermenigvuldigd met volume

dus volgens mij zullen ze allen dezelfde opwaartse stuwkracht ondervinden, alleen zal een ballon met helium een grotere opwaartse versnelling ondervinden omdat zijn gewicht minder is dan de andere voorwerpen (lees: een kleinere massadichtheid heeft)

vergelijk: een voorwerp zal stijgen als het gewicht kleiner is dan de opwaartse stuwkracht, zinken als het gewicht groter is dan de opwaartse stuwkracht, zweven als zijn gewicht gelijk is aan de opwaartse stuwkracht

dus de opwaartse stuwkracht is het verplaatste volume maal massadichtheid van de vloeistof maal veldsterkte

gesnapt? zoniet, let me know!
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Berichten: 269

Re: Opwaartse druk en wet van archimedes

ja inderdaad, vrijdag :eusa_whistle: (en fysica is nooit mijn sterkste kant geweest)

Ok, dus een groter volume zorgt voor een grotere opwaartse stuwkracht, een kleinere massadichtheid zorgt voor een snellere verplaatsing van het voorwerp..

klinkt eigenlijk wel logisch

bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Opwaartse druk en wet van archimedes

snap je het? want het verwondert mij dat er als antwoord zou staan dat helium de grootste opwaartse stuwkracht heeft...
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Berichten: 269

Re: Opwaartse druk en wet van archimedes

helium zal toch wel de grootste stuwkracht ondervinden als de massa's van alle voorwerpen gelijk zijn, of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Opwaartse druk en wet van archimedes

als het volume gelijk is zal de opwaartse stuwkracht gelijk zijn

als de massa's gelijk zijn, zal bv 1kg zal helium een veeeeeel groter volume hebben dan ijzer, dus zal idd de opwaartse stuwkracht groter zijn van helium, dan van ijzer (had de vraag niet goed gelezen, mn excuses) welke cursus/boek heb je, kherken de theorie/oefeningen...
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Berichten: 269

Re: Opwaartse druk en wet van archimedes

2 boeken: Natuurkunde deel 1: mechanica en thermodynamica

Natuurkunde deel 2: elektriciteit, magnetisme, optica en moderne fysica

(alletwee van Douglas C. Giancoli)

bedankt voor de uitleg

(ik zit in een biorichting, mijn fysica is dus niet denderend..)

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Opwaartse druk en wet van archimedes

graag gedaan, veel succes (en ik zit nog met de engelse versie (serway) van deze boeken, moet dringend eens op zoek gaan naar die van Giancoli...)
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Berichten: 269

Re: Opwaartse druk en wet van archimedes

boekenwinkel of studentenvereniging :eusa_whistle:

Reageer