Golven in een kubisch kristal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 165

Golven in een kubisch kristal

Stel een golf gaat langs de 111-richting in een kubisch kristal waarbij hij de atomen waarlangs hij passeert doet uitwijken.

De algemene voorstelling van zo een golf is
\(u = u_0 e^{i(x+y+z)/\sqrt{3}}e^{i\omega t}\)
waarbij de eerste exponent de richting van de golf aangeeft ([111]).

Nu is de vraag: hoe geef ik aan hoe de atomen uitwijken, dwz transversaal of longitudinaal.

Bij een longitudinale golf is de uitwijking in de richting van de golf zelf, bij een transversale golf loodrecht op de voortplantingsrichting.

Gegeven zijn 3 golfvergelijkingen die elk een uitwijking geven (x, y of z)

Voor een longitudinale golf wordt als tip gegeven dat u = v= w (de uitwijkingen in de drie richtingen)

Dan kan ik bovenstaande invullen in één van de drie golfvergelijkingen (vermits ze nu toch alledrie gelijk zijn) en dan bekom ik het gevraagde.

Maar wat voor een transversale golf: daar blijft de richting [111] maar hoe geef ik weer dat hij transversaal is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Golven in een kubisch kristal

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 165

Re: Golven in een kubisch kristal

Hetgeen dus gevraagd wordt is de snelheid v=omega/k (frequentie over golfvector) maar die volgt dus rechtstreeks uit het invullen in de golfvergelijking van de voorgestelde oplossing.

Het is een opgave uit het boek van Kittel: "introduction to solid state physics"

Reageer