Haar kammen en de plexus brachialis

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8.614

Haar kammen en de plexus brachialis

Bij verwondingen aan de schouderstreek (bijv. een messteek) zal de patiënt vaak moeite hebben met bepaalde taken zoals het kammen van het haar. In dit geval zijn de plexus brachialis (het vlechtwerk van zenuwen waaruit de zenuwen die de schouder- en armregio innerveren ontspringen) en de omliggende spieren waarschijnlijk geraakt. Ik vraag me echter af welke spieren (en eventuele andere structuren) er nodig zijn om de taak van het haar kammen te volbrengen en hoe dit dus biomechanisch in z'n werk gaat.

Alvast bedankt!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Haar kammen en de plexus brachialis

Ik denk wel een aardig aantal:

De pronatoren en supinator van de onderarm (pronatie en supinatie)

De coracobrachialis, de brachioradialis (anteflexie, adductie, pronatie en supinatie)

De biceps en triceps (flexie en extensie)

De supraspinatus en deltoideus zullen ook wel wat bijdragen.

Daarnaast natuurlijk flexoren van de hand en extensoren van de pols.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 8.614

Re: Haar kammen en de plexus brachialis

Dat is een mooi lijstje, bedankt. Om even door te gaan op die messteek: als ik het goed heb, kunnen de supraspinatus, de deltoideus, de biceps, de triceps en de coracobrachialis rechtstreeks geraakt worden. Daarnaast loopt dus ook de plexus brachialis grote kans op beschadiging, met uitval van verschillende zenuwen en de daardoor geïnnerveerde spieren van de hele arm tot gevolg.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Haar kammen en de plexus brachialis

Inderdaad. Je kunt daarin nog klinisch onderscheid maken tussen onderste en bovenste plexusletsel.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 8.614

Re: Haar kammen en de plexus brachialis

Zou je dat kunnen toelichten? Bedoel je met een bovenste plexusletsel een letsel van de pars supraclavicularis en met een onderste een van de pars infraclavicularis? En wat is het verschil in klinisch beeld tussen beide?

Nogmaals alvast bedankt!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer