Immobilisatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

Immobilisatie

Hoi!

Ik heb vernomen dat hypercalcemie oa kan ontstaan door een verhoogde botresorptie.

Nu zou (minder frequent) immoblisatie botresorptie in de hand werken.

Zou iemand me kunnen uitleggen hoe immobilisatie nu precies aanleiding geeft tot botresorptie?

Bovendien zou ik graag weten hoe vitamine A (hypervitaminose A eigenlijk) aanleiding kan geven tot botresorptie en zo aanleiding kan geven tot hypercalciemie. Ik heb op het internet (Pubmed;

(http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11585356)) gevonden dat vit A net de effecten van vit D zou tegenwerken en hieruit leid ik af dat er dan dus minder actief vit D is, dus ook minder Ca reabsorptie, dus eigenlijk hypocalciëmie. Dat spreekt elkaar precies wel grondig tegen, dus er moet een serieuze fout in mijn redenering zitten, kan iemand me helpen?

alvast bedankt!

Autumn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Immobilisatie

Zou iemand me kunnen uitleggen hoe immobilisatie nu precies aanleiding geeft tot botresorptie?
Als je iets niet gebruikt is het zonde om nutrienten te gebruiken voor handhaving van het weefsel. Als je je spieren niet gebruikt, gebruik je je botten ook niet, dus zullen die minder kalkrijk worden. Je spieren atrofieren ook.
Autumn schreef:Bovendien zou ik graag weten hoe vitamine A (hypervitaminose A eigenlijk) aanleiding kan geven tot botresorptie en zo aanleiding kan geven tot hypercalciemie. Ik heb op het internet (Pubmed;

(http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11585356)) gevonden dat vit A net de effecten van vit D zou tegenwerken en hieruit leid ik af dat er dan dus minder actief vit D is, dus ook minder Ca reabsorptie, dus eigenlijk hypocalciëmie. Dat spreekt elkaar precies wel grondig tegen, dus er moet een serieuze fout in mijn redenering zitten, kan iemand me helpen?
Wat ik zo snel heb gevonden is dat vitamine A en vitamine D dezelfde receptor kunnen bezetten. Vitamine A zou dan ook PTH stimuleren om bot af te breken tot vrij calcium waardoor een hypercalciemie kan ontstaan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer