Gravitatieconstante g van cavendisch

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 21

Gravitatieconstante g van cavendisch

Hoi,

Ik vroeg mij af of iemand wist of de gravitatieconstante G (=6,67 * 10^-11 N m² / kg²) een "willekeurig" getal is, of dat deze afhangt van andere fysische grootheden.

Een voorbeeld: enkele dagen geleden ontdekte ik dat de lichtsnelheid c afhangt van epsilon en mu (http://www.stuif.com/rel2.html )

Is er iets vergelijkbaars van toepassing op G ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Gravitatieconstante g van cavendisch

Lees hier
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 21

Re: Gravitatieconstante g van cavendisch

Lees hier
Daar staat enkel de lijst met constanten, dat beantwoordt de vraag niet :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Gravitatieconstante g van cavendisch

Daar staat enkel de lijst met constanten, dat beantwoordt de vraag niet :eusa_whistle:


Onder die constanten zijn betrekkingen mogelijk.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Gravitatieconstante g van cavendisch

Wat die gravitatieconstante voorstelt: men laat bekende massa's elkaar op een bekende afstand aantrekken. Men meet de kracht.

de relatie tussen de kracht in N en het product van de twee massa's gedeeld door de afstand tussen hun massamiddelpunten in't kwadraat blijkt een rechtevenredige te zijn, in die zin hangt G dus samen met fysische grootheden als kracht, massa en afstand.

De verhoudingsfactor in die relatie is die gravitatieconstante. Dit is geen exact bepaald getal, maar is in de loop der tijd steeds nauwkeuriger empirisch vastgesteld.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 21

Re: Gravitatieconstante g van cavendisch

Jan van de Velde schreef:Wat die gravitatieconstante voorstelt: men laat bekende massa's elkaar op een bekende afstand aantrekken. Men meet de kracht.

de relatie tussen de kracht in N en het product van de twee massa's gedeeld door de afstand tussen hun massamiddelpunten in't kwadraat blijkt een rechtevenredige te zijn, in die zin hangt G dus samen met fysische grootheden als kracht, massa en afstand.

De verhoudingsfactor in die relatie is die gravitatieconstante. Dit is geen exact bepaald getal, maar is in de loop der tijd steeds nauwkeuriger empirisch vastgesteld.
Ik denk dat de vraag niet duidelijk is :eusa_whistle:

Ik weet wat G is en dat die gemeten kan worden en dergelijke maar ik vraag mij af of die G afhangt van andere fysische constanten.

Bijvoorbeeld: de lichtsnelheid c kan je gewoon beschouwen als constante die gemeten wordt, maar volgens Maxwell is ook ontdekt dat c = 1 / wortel (epsilon * mu )

Ik vraag mij af of G ook op die manier afhangt van andere fysische constanten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Gravitatieconstante g van cavendisch

G is een constante die verder niet van andere constanten afhankelijk is. Het antwoord op je vraag is dus nee.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Gravitatieconstante g van cavendisch

Zie hier
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer