Ph berekening van een lewiszuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 103

Ph berekening van een lewiszuur

Hallo

Ik ben enkele oefeningen ivm zuren, basen en zouten aan het oplossen. En ik kwam deze opgave tegen:

Bereken de pH van een 0,05 M AlCl3-Oplossing. Met Ka = 1,5.10-5

Ik ontdekte nu dat dit een lewiszuur is. Maar hoe ziet de reactievgl van deze oplossing er dan uit?

Ik weet dat bij een sterk zuur:

Z + H2O -> Z- + H3O+

En voor een zwak zuur is dit dan een evenwichtsreactie.

Maar hoe zal dit zuur dan reageren? Het kan geen H+ afstaan. Ik las dat een lewiszuur een elektronenpaar kan accepteren... Maar hoe schrijf ik dit uit in een vergelijking zodat ik de concentraties kan doorrekenen.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Ph berekening van een lewiszuur

ik denk dat het zoiets zal zijn:
\($Al_{(aq)}^{3+}$ $\stackrel{H_2O}{\rightleftharpoons}$Al(OH)$_{(aq)}^{2+}$ + H$_3$O$^+$\)
en nu kun je met de evenwichsconstante de pH berekenen (denkik)
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Ph berekening van een lewiszuur

Bovenstaande is bijna goed; Al3+ accepteert 6 H2O moleculen en vormt [Al(H2O)6]3+. Als het goed is staat die in je tabel met zuren en basen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Ph berekening van een lewiszuur

meer nog dit is de volledige vergelijking maar ik dacht dat dit niet nodig was, maar voor de volledigheid:
\( $[Al(H_2O)_6]^{3+} \stackrel{H_2O}{\rightleftharpoons} [Al(OH)(H_2O)_5]^{2+} + H_3O^+$ \)
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Berichten: 103

Re: Ph berekening van een lewiszuur

En hoe weet je dat er dat Al3+ , 6 H2O moleculen zal opnemen?

Kan ik dit dan altijd toepassen bij dit soort van stoffen?

En ik vermoed dat er eerst een splitsingreactie is? Zodat er ook 3Cl- achterblijft in het water (Er volgt wel geen reactie met Cl-, maar de het blijft er ook?)

Reageer