Klauwhand en de n. ulnaris

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8.614

Klauwhand en de n. ulnaris

Bij uitval van de n. ulnaris t.h.v. het polsgewricht ontstaat een zgn. klauwhand, waarbij de metacarpophalangale gewrichten in hyperextensie en de interphalangale gewrichten in flexie staan. Dit is het duidelijkst bij de pink en de ringvinger (omdat die aan ulnaire zijde liggen). Nu weet ik dat de n. ulnaris het grootste deel van de intrinsieke handmusculatuur bezenuwt (behalve de thenarspieren en de twee laterale mm. lumbricales die door de m. medianus bezenuwd worden), maar wat zorgt nu specifiek voor die klauwhand? In mijn redenering zouden daarvoor de extensoren van de vingers moeten uitvallen, zodat de flexoren de overhand nemen, maar die extensoren lopen posterieur in de voorarm en worden bezenuwd door de n. radialis. Wie helpt mij eruit?

Alvast bedankt!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Klauwhand en de n. ulnaris

Hier vind je nuttige informatie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 8.614

Re: Klauwhand en de n. ulnaris

Prachtige site, bedankt! Jammer dat ik 'm nu pas ken, want ik had er veel meer van kunnen gebruiken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer