Enzymactiviteit katalase

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

Enzymactiviteit katalase

Wij moeten binnenkort de invloed van de zuurgraad op enzymactiviteit onderzoeken (bij het enzym katalase).

Katalase zorgt voor een snelle afbraak van waterstofperoxide, waarbij H2O + O2 ontstaan ==> 2H2O2 ==> 2H2O + O2

We hebben een rij reageerbuizen ter beschikking met buffers met pH: 3,4,5,6,7,8,9 en 10. We kunnen ook aardappels gebruiken.

Ik weet dat enzymen een optimum, minimum en een maximum hebben als je kijkt naar enzymactiviteit. Ik weet echter nog niet het optimum van dit enzym (dat moeten we dus onderzoeken). Wat zou ik met de aardappelen moeten doen? Misschien moet ik meten hoeveel schuim er ontstaat als ik een waterstofperoxideoplossing bij een stukje aardappel gooi (en dat natuurlijk bij verschillende reageerbuizen met de verschillende pH's)?

We moeten ook een blanco proef uitvoeren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Enzymactiviteit katalase

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Enzymactiviteit katalase

Na wat googelen blijkt dat er in (o.a.) aardappelcellen katalase aanwezig is en er schuim ontstaat wanneer je peroxide toevoegt aan stukjes aardappel. Ik denk dus dat je gelijk hebt en de hoeveelheid schuim een maat is voor de katalase-activiteit.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Enzymactiviteit katalase

Of er schuim ontstaat weet ik niet, zelfs al zou dit ontstaan, dan kan ik me niet voorstellen dat deze methode precieze en nauwkeurige resultaten geeft.

Het principe wat bas meld klopt echter wel. Er is in aardappel (zoals eigenlijk in zo'n beetje alle cellen) katalase aanwezig.

2 belangrijke punten van aandacht, zorg dat al je aardappel vermalen is tot een pulp (het liefst via sonicatie). Dit artikel meldt dat je een half uur op 1-2 graden voldoende is om maximale degradatie zonder verlies van enzymactiviteit te krijgen. Mocht je dit niet via sonicatie kunnen doen, zorg dan in ieder geval dat het reactie oppervlak van de aardappel in alle condities identiek zijn.

Verder is de blanco het toevoegen van al je stoffen behalve je sample (in dit geval dus je aardappel) je voegt dus je hydroxide toe aan een gebufferde pH oplossing.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer