Boot op pv-cellen!

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Boot op pv-cellen!

Besten,

Ik wil een stoute jongensdroom in vervulling laten gaan, namelijk met het maken van een 2 persoons bootje.

Ik wil geen gebruik maken van een verbrandingsmotor maar van een elektromotor, aangestuurd door Photovoltaische cellen. De constructie gaat gedeeltelijk carbon/glasweefsel zijn.

Kan er mij iemand helpen in de goede richting? Voor het lamineren van de kunststof weet ik al voldoende.

Er resten mij enkel nog de volgende vragen:

- Een bootje van 4-5 meter, lichtgewicht met 2 personen, hoe sterk moet een gepaste elektromotor zijn om wat fun te beleven? Welke zonnecellen het beste kiezen, waar kopen?... Welke batterijen..

Mvg!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Boot op pv-cellen!

Ik denk dat de eerste vraag die jezelf moet stellen is hoeveel budget heb je tot je beschikking? Lithium-ion batterijen zijn superieur en een stuk lichter vergeleken met lood-zuur accu's, maar wel een factor 10 duurder. Hetzelfde geld voor de zonnepanelen. Een 5 vierkante meter zonnepaneel kan je zo 2000 euro kosten. Goedkopere zonnepanelen hebben veel lagere rendementen, waardoor je te weinig energie op kunt slaan. Om een idee te geven: een motorboot die een kilometer of 30 per uur kan heeft al gauw 10 kW nodig. 5 vierkante meter zonnepaneel levert op een goede dag slechts 1 kW. Je boot moet dus erg weinig weerstand hebben willen je zonnepanelen iets uithalen.

Overigens is het niet onmogelijk om een zonneboot te bouwen. Er is jaarlijks (of tweejaarlijks) een competitie tussen zonneboten gemaakt door verschillende hogescholen en universiteiten. Zie daarvoor http://www.frisiansolarchallenge.nl/
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer