Kansrekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Kansrekenen

Beste mensen,

Ik zat net de diagnostische toets te maken bij het hoofdstuk Kansrekenen, en er is een opgave waar ik echt niet uitkom en wel van belang is. Ik hoop dat iemand me hieruit kan helpen.

De opdracht gaat over een spelletje dat gespeeld wordt met een viervlaksdobbelsteen. De inleg is € 2,75. Een speler die het spel speelt mag een aantal keren met de dobbelsteen gooien. De gegooide cijfers worden bij elkaar opgeteld. Als de speler stopt bij een totaal van 1,2,3 of 4, dan krijgt hij dit aantal in euro's uitgekeerd. Als de speler in totaal 5 of meer gegooid heeft, dan wordt er niets uitgekeeerd. Zie de tabel:

Totaal na 1 of meer worpen Uitkering Winst voor de speler

1.....................€ 1..................... - € 1,75

2.....................€ 2..................... - € 0,75

3.....................€ 3 ..................... € 0,25

4.....................€ 4 .................... € 1,25

5 of meer...........€ 0 .....................- € 2,75

A) Iemand wil één keer het spel spelen. Hij hanteert bij zijn spel de volgende strategie : Wanneer hij een totaal van 4 (of meer) heeft bereikt, stopt hij. Zolang het totaal minder dan 4 is, gaat hij door met gooien. Het totaal van 4 kan worden bereikt in één worp, maar ook in twee, drie of vier worpen. Bereken de kans dat hij een totaal van 4 bereikt met deze strategie.

B) Iemand anders speelt het spel volgens een andere strategie. Zijn strategie is als volgt:

- Als hij bij de eerste worp 1 gooit, gooit hij nog een keer.

- Als hij 2,3 of 4 gooit, stopt hij.

Laat zien dat hij met deze strategie op de lange duur (dus als hij heel veel spelletjes speelt) winst kan verwachten.

Ik hoop dat jullie me uit deze 2 opgaves kunnen helpen! Alvast hartstikke bedankt.

Berichten: 339

Re: Kansrekenen

Je zou voor zowel strategie A als B alle mogelijke uitkomsten kunnen uitschrijven.

In Excel is dat zo gedaan. Eerste worp - evt 3e worp - evt 3e worp, bv voor strategie A.

1-4

1-3

1-2-1

1-2-2 etc.

Voor elke combinatie kun je de kans berekenen (dat die combinatie voorkomt), en de totale worp.

Voor vraag A tel je alle kansen voor worpen waaruit een totaal van 4 komt, bij elkaar op.

Reageer