Gewicht van voorwerpen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

Gewicht van voorwerpen

Hallo, ik begrijp niet goed hoe het zit met het gewicht bij een mannetje in een lift.

Wanneer de lift naar boven versneld zijn (volgens mij) de krachten op de lift: de kracht van de motor naar boven, de zwaartekracht naar beneden en het gewicht van het mannetje ook naar beneden. Hierbij is dan de kracht van de motor groter dan de 2 andere krachten. (dit veroorzaakt de versnelling naar boven)

(Dan is er volgens mij nog de zwaartekracht op het mannetje en de normaalkracht van de lift op het mannetje, waarbij deze krachten even groot zijn en het mannetje dus in rust is.)

Dan zou de resulterende kracht op de lift (een kracht naar boven) gelijk zijn aan m.a

dan komen ze in mijn notities tot de volgende betrekking: G=Fn= ma + mg

Is er iemand die dit verband ziet?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Gewicht van voorwerpen

teken eerst een de krachten uit voor de lift EN het mannetje, dan voor de lift alleen en dan voor het mannetje alleen, en dan zal je frank wel vallen
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Berichten: 24

Re: Gewicht van voorwerpen

Nee mijn frank valt niet. Ik snap niet waarom G gelijk is aan Fn

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Gewicht van voorwerpen

Je hebt je lift en je mannetje:

In eerste plaats werken er de volgende krachten:

De zwaartekracht die aangrijpt op de lift alleen: -M*g

De zwaartekracht die aangrijpt op het mannetje: -m*g

De normaalkracht die de vloer van de ligt uitoefent op het mannetje: Fn = +m*g

(Krachten zijn vectoren! Ik heb de y-as naar boven gedefinieerd.)

De tijdelijke resultante die we hier hebben is dus -M*g - m*g + m*g = -M*g

Maar we hebben gegeven dat de kracht die de ligt omhoog doet bewegen 2x de rest van de krachten is.

Dus: |F| = 2*M*g, maar uiteraard zal deze kracht naar boven moeten werken: F = +2*M*g

Zodat de resultante kracht gelijk is aan: -M*g + 2*M*g = M*g

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Gewicht van voorwerpen

(Dan is er volgens mij nog de zwaartekracht op het mannetje en de normaalkracht van de lift op het mannetje, waarbij deze krachten even groot zijn en het mannetje dus in rust is.)
Zet in gedachten je mannetje eens in een karretje op een horizontale vloer.

Je wil het mannetje naar rechts versnellen met versnelling a.

Daarvoor is een kracht tegen de zijkant van het mannetje, naar rechts gericht nodig, met een grootte van m·a.

vervang in bovenstaand verhaal:

karretje --> liftcabine

op een horizontale vloer --> in een verticale liftschacht

rechts --> boven

zij -->onderkant

Ook als de lift gewoon stilhangt, ondervindt het mannetje een (zwaarte)kracht m·-g naar beneden, en, omdat hij dan niet versnelt, dus ook een normaalkracht tegen zijn onderkant (onder zijn voeten) van de liftvloer, naar boven gericht, met een grootte m·g.

Voor een mannetje in een naar boven versnellende lift wordt de kracht die op zijn voeten wordt uitgeoefend dus m·g + m·a.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: Gewicht van voorwerpen

Is m de massa van het mannetje of van het karretje (de liftcabine)?

En welke resulterende kracht zorgt voor de beweging opwaarts? de kracht m.a naar boven wordt volgens mij tegengewerkt door het gewicht van het mannetje op de cabine en de zwaartekracht op de cabine. dan blijft er toch nog een resulterende kracht naar boven over?

Ik zie het niet :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Gewicht van voorwerpen

Beschouw die liftcabine zelf als geheel massaloos, dat verwart slechts de zaak. Het gaat om niks anders dan het gewicht van het mannetje, dus om de versnelling die het mannetje ondervindt, en dus om de massa van het mannetje en de kracht die op het mannetje wordt uitgeoefend. Of dat gebeurt door een lift, of door een paar raketjes onder diens voeten of door wat ook doet in het geheel niet terzake voor de kracht op het mannetje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer