Lading van een proton

Moderator: physicalattraction

Berichten: 186

Lading van een proton

De lading van een proton is precies even groot

maar dan tegengesteld aan die van een elektron.

Is dit toeval?

Berichten: 503

Re: Lading van een proton

Misschien, aangezien een proton gemaakt is uit 2 up ( lading + 2/3 ) en een down ( lading -1/3) quark en een elektron nog steeds een elementair deeltje is.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Lading van een proton

En ook makkelijk te testen, een waterstof atoom dat uit een proton en een elektron bestaat zou een ladinge hebben als er verschil is tussen de lading van een elektron en een potron.

Een tank met waterstof heeft al gauw 1e20 atomen, dus dan kun je al erg precies bepalen of de lading gelijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Lading van een proton

De tegenhanger van een elektron is een positron.

Een elektron kan niet bestaan zonder deze tegenhangende.

(ook virtueel)

In een quantum proces waarbij een virtueel elektron ontstaat hebben we ook een virtueel positron.

Een foton, gammastraal, produceert een elektron_positron paar,

Het elektron heeft door deze produktie altijd een tegengestelde lading dan het positron.

Som is 0.

Als het positron dan een elektron ontmoet dan ontstaat er weer een foton.

En omdat positronen elkaar afstoten en ook elektronen onbderling , kan men de ladingen niet optellen voor het bekomen van lading 2 e.d..

In den beginne (ons universum) hadden we een soep van elektronen en positronen.

Elk gevormd neutron of proton is opgebouwd uit die soep.

Hierdoor is het begrijpelijk dat bij een proton een elektron hoort die precies een tegengestelde lading heeft.

En bij een antiproton een positron met eveneens een precies tegengestelde lading.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 7.068

Re: Lading van een proton

En ook makkelijk te testen, ...
Het is mij niet duidelijk hoe dit de vraagsteller helpt. Hij stelt immers al dat de ladingen precies gelijk zijn.
Schwartz schreef:...

Hierdoor is het begrijpelijk dat bij een proton een elektron hoort die precies een tegengestelde lading heeft.
Non sequitur.

Berichten: 186

Re: Lading van een proton

Zo te horen weet niemand dat dus.

Hoe weten quarks dat hun lading opgeteld in een proton

precies even groot en tegengesteld moet zijn als dat van een

elektron terwijl het totaal verschillende deeltjes zijn?

Berichten: 382

Re: Lading van een proton

Celtic schreef:Zo te horen weet niemand dat dus.

Hoe weten quarks dat hun lading opgeteld in een proton

precies even groot en tegengesteld moet zijn als dat van een

elektron terwijl het totaal verschillende deeltjes zijn?
Voor zover wij weten, heeft het elektron nog geen inwendige structuur. Dus ik denk niet dat wij daar geen antwoord op kunnen geven.

Met vriendelijke groet,

kleine fysicus
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Lading van een proton

Een nogal triviaal antwoord is dat de som van de ladingen van 2 up en 1 down quark tegengesteld is aan deze van het elektron. Diepere verklaringen hiervoor bestaan er bij mijn weten niet, merk enkel het volgende op.

Een voorspelling van het standaardmodel, met confinement, is dat deze deeltjes met ladingen een geheel veelvoud van e/3 enkel voorkomen gebonden toestanden met ladingen een geheel veelvoud van e. De vraag is dan: welke van deze toestanden is degene die het meest voorkomt in het heelal, en waarbij we dus de vraag stellen: "hey, dat is wel erg toevallig dat deze lading zich zo gedraagt ten opzichte van het elektron". Deze vraag kan beantwoorden worden, via de stabiliteit van de deeltjes en analoge berekeningen als bij de relatieve abundantie van de chemische elementen.

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: Lading van een proton

Een nogal triviaal antwoord is dat de som van de ladingen van 2 up en 1 down quark tegengesteld is aan deze van het elektron. Diepere verklaringen hiervoor bestaan er bij mijn weten niet,


Ik denk dat een indicatie wordt gegeven in unificatietheorieën zoals SU(5) (het Georgi–Glashow model). Daar zitten leptonen (elektron en elektronneutrino) en quarks in eenzelfde 'multiplet', en via een eigenschap dat de ladingsoperator toegepast op het multiplet 0 moet zijn (de reden daarvoor schiet mij niet meteen tebinnen), krijg je voorwaarden op de relatieve ladingen van de deeltjes. Ik weet niet meer precies van buiten hoe het gaat of hoe het het best uit te leggen is, maar het heeft er alleszins mee te maken. De SU(5) theorie zelf is al experimenteel ontkracht, maar er zijn vele theorieën, zoals SO(10), die op hetzelfde idee voortbouwen.
You can't predict a fool's behaviour

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Lading van een proton

Gehaald van website: http://www.phys.ualberta.ca/~gingrich/phys...tml/node64.html

<A name=SECTION032160000000000000000>Charge Conjugation

Charge conjugation is a new symmetry in nature. To each particle there is an antiparticle and, in particular, the existence of electrons implies the existence of positrons.

er staat ook iets in over de positron wave function.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 7.068

Re: Lading van een proton

Dat gaat over positronen en niet over protonen. Het geeft dus geen enkel inzicht waarom "de lading van een proton precies even groot maar dan tegengesteld is aan die van een elektron."

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Lading van een proton

Misschien moeten er wat extra vragen erbij gesteld worden:

1) Wat is lading?

2) Indien van belang: waar komt de lading vandaan?

3) Als we lading hebben in een deeltje waarom spoelt deze dan niet weg zoals het geld op mijn bankrekening...

(of komt er gewoon bij)

4) Waarom heeft tijdens de paar creatie het e- en de e+ dezelfde lading maar dan tegengesteld?

5) Waarom hebben we uberhaupt neutronen met een ingewikkeld centrum en is een neutron niet een stel e- en e+ op een hoopje?

(neutron kan door een verval tot een proton en een elektron en een antineutrino vervallen, daarom deze vraag)

(en als het elektron een muon is zal deze vervallen tot een elektron en weer neutrinos,

hierdoor hebben we altijd dat een proton en elektron een verbintenis heeft)

5.1) Waarom vervalt een proton niet tot een neutraal deeltje en een positron?

6) Waarom heeft het Wo niet een beetje lading en het W+ en de W- weer exact dezelfde lading als het positron en het elektron?

7) Waarom hebben we ladingbehoud?
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 703

Re: Lading van een proton

DePurpereWolf schreef:En ook makkelijk te testen, een waterstof atoom dat uit een proton en een elektron bestaat zou een ladinge hebben als er verschil is tussen de lading van een elektron en een potron.

Een tank met waterstof heeft al gauw 1e20 atomen, dus dan kun je al erg precies bepalen of de lading gelijk is.
Ik betwijfel of die proef dat echt zou aantonen. Het zou toch goed kunnen dat de lading niet gelijk is, maar dat er bijv. meer elektronen dan protonen in het gas zitten? (bijv. enkele vrije elektronen ofzo).

Berichten: 186

Re: Lading van een proton

Bij Beta verval komt het wel iets overeen.

Een neutron kan binnen 886 seconden vervallen

tot een proton, een antineutrino en een elektron.

De laatste suggereert dat een Uquark dus een

elektron bevat. Toch na transformatie is de dan

Dquark wel weer ongelofelijk precies +1/3 in lading.

Toeval?

Berichten: 503

Re: Lading van een proton

Euhm, voor de duidelijkheid: de downquark ( ladings -1/3 ) vervalt in een up quark ( lading +2/3 ) met de emissie van een W- ( lading -1 )die vervalt in een elektron ( lading -1 ) en een anti elektronneutrino. (lading 0 )

Reageer