Wetenschappers knoeiden niet met de klimaatgegevens

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Wetenschappers knoeiden niet met de klimaatgegevens

De krant 'De Morgen' publiceerde het volgende bericht waarin gesteld wordt dat de uitgelekte e-mails waaruit bleek dat er gesjoemeld werd met de gegevens rond de klimaatverandering, onterecht waren. Of, met andere woorden: de klimaatwetenschappers zijn onschuldig.
Net voor de start van de klimaatconferentie in Kopenhagen zorgden enkele uitgelekte e-mails tussen klimaatwetenschappers voor heisa. De wetenschappers zouden geknoeid hebben met gegevens om de klimaatverandering te bewijzen. Dat blijkt nu een leugen te zijn die sceptici zelf de wereld rondstuurden.

...

Ringen van bomen


Dat blijken nonsens te zijn. De bewuste e-mail van professor Phil Jones dateert al van 1999 en tien jaar geleden was er helemaal geen sprake van een afkoeling. De afname in kwestie had te maken met de relatie tussen de temperatuur en de ringen van bomen. Beiden gaan historisch hand in hand, maar halverwege vorige eeuw is die band om een onbekende reden verbroken. Het trucje was niets meer dan een manier, bedacht door professor Mike Mann, om dit probleem in rekening te brengen.


Afkoeling

De reden waarom de mails verkeerd geïnterpreteerd werden, is een populair gegeven uit een andere mail. Deze was afkomstig van een andere wetenschapper, Kevin Trenberth. Die had het over het feit dat wetenschappers niet kunnen verklaren waarom de temperatuur de voorbije tien jaar plots minder lijkt te stijgen. Hij had het dan vooral over 2008, een koeler jaar in vergelijking met andere jaren. Daarmee wilde hij helemaal niet zeggen dat wetenschappers die gegevens moesten verbergen om een mogelijk afkoeling te verzwijgen. Hij schreef dat de wetenschap beter moest doen en dit probleem niet zonder meer mocht toeschrijven aan natuurlijke mechanismen.


Tussen de bewuste e-mails ligt een periode van liefst tien jaar. Zo werden nog wel meer woorden uit de e-mails verdraaid in het voordeel van de ontkenners. De eerlijkheid gebiedt ons dan ook heel duidelijk het verdict bekend te maken: de klimaatwetenschappers zijn onschuldig. (gb)
uit: De Morgen (2/2/2010)


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Wetenschappers knoeiden niet met de klimaatgegevens

Waar komt dit nu weer vandaan? Al deze beweringen zijn al bekend sinds een dag of twee na de leak. Wat doet de Belgische media dan beslissen er anderhalve maand na de feiten nog een artikel aan te wijden?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Wetenschappers knoeiden niet met de klimaatgegevens

Waar komt dit nu weer vandaan? Al deze beweringen zijn al bekend sinds een dag of twee na de leak. Wat doet de Belgische media dan beslissen er anderhalve maand na de feiten nog een artikel aan te wijden?
Misschien is het met de bedoeling om de lezers, die de klimaatproblematiek niet van nabij volgen (zoals ik er één van ben :eusa_whistle: ), duidelijk kenbaar te maken dat er niet geknoeid werd?

De kranten waren er allemaal als de kippen bij om enkele maanden geleden wél te melden dat er geknoeid werd en misschien dient dit dan als een vorm van rechtzetting?

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dit het eerste bericht is in een Belgische dagblad/ krant (met uitzondering misschien van 'De Standaard'??) die nu voor 't eerst duidelijk stelt dat er niet geknoeid werd...


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Wetenschappers knoeiden niet met de klimaatgegevens

Dido schreef:Misschien is het met de bedoeling om de lezers, die de klimaatproblematiek niet van nabij volgen (zoals ik er één van ben :eusa_whistle: ), duidelijk kenbaar te maken dat er niet geknoeid werd?

De kranten waren er allemaal als de kippen bij om enkele maanden geleden wél te melden dat er geknoeid werd en misschien dient dit dan als een vorm van rechtzetting?

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dit het eerste bericht is in een Belgische dagblad/ krant (met uitzondering misschien van 'De Standaard'??) die nu voor 't eerst duidelijk stelt dat er niet geknoeid werd...


Dido
Nee, ik herinner me in HLN een soortgelijk bericht als dit ongeveer een week na hun eerste (gruwelijk ongenuanceerde, maar dat was niet onverwacht) bericht.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Wetenschappers knoeiden niet met de klimaatgegevens

Hmmm... dan komt 'De Morgen' inderdaad wel vreselijk laat met haar bericht/ rechtzetting! En ze hadden dan in elk geval zeker nog dringend iets recht te zetten, als dit nog niet gebeurde...


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Wetenschappers knoeiden niet met de klimaatgegevens

Dido schreef:Hmmm... dan komt 'De Morgen' inderdaad wel vreselijk laat met haar bericht/ rechtzetting! En ze hadden dan in elk geval zeker nog dringend iets recht te zetten, als dit nog niet gebeurde...


Dido
Nee, het vreemde is dat HLN nu eenzelfde artikel heeft gepubliceerd als dat in de OP (HLN en De Morgen doen dit wel vaker), en een gelijkaardig artikel publiceerde recent na de feiten:


http://hln.be/hln/nl/5096/Kopenhagen-2009/...-sceptici.dhtml


Hier is het eerste artikel: http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/artic...randering.dhtml


En die eerste 'rechtzetting': http://www.hln.be/hln/nl/5096/Kopenhagen-2...maatmails.dhtml


Je kunt zeggen dat de tweede rechtzetting uitgebreider is en ook juister, maar waarom komt die dan pas meer dan twee maand later?

Berichten: 49

Re: Wetenschappers knoeiden niet met de klimaatgegevens

Hmm,

waarneming:

1. regeringen volop willen inzetten voor klimaat(tegen het sterke broeikaseffect)

2. wetenschappers praten met elkaar dat het allemaal niet zo sterk is

3. paar kranten nemen terug wat ze hebben gezegd


Zou dit niet een omkoping kunnen zijn?


:eusa_whistle:


Samenzwering!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Wetenschappers knoeiden niet met de klimaatgegevens

dragonitor schreef:Zou dit niet een omkoping kunnen zijn?

:eusa_whistle:

Samenzwering!
De complottheorieënzijn al zo oud als de straat... en (gelukkig) is er meestal niets van aan. De kans op een complot wordt trouwens alleen maar kleiner (zelfs bijna onbestaand!) als je even bedenkt hoeveel mensen je hier zou moeten omkopen: regeringen van heel veel landen die bestaan uit allerlei politieke partijen, journalisten van diverse dagbladen en ik weet niet hoeveel wetenschappers. Dat wordt wel extreem moeilijk!


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer