Wazig verhaal GBRD

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 19

Wazig verhaal GBRD

2 jaar geleden kreeg ik opeens een aanslag van 5 jaar voor gemeentelijke belastingen, waar ik al jaren vrijstelling voor aangevraagd had en ook had gekregen. Of ik even 1500 euro wilde betalen. Dat was de eerste kennismaking met de Gemeentelijke Belasting en Registratie Dienst. Ik liet dat natuurlijk niet op me zitten en na veel vijven en zessen kreeg ik vrijstelling, waar ik ook recht op had.

Het jaar daarna vroeg ik waarom ik nu eigenlijk geen automatische vrijstelling kreeg voor mijn gemeentelijke belastingen, aangezien ik nog steeds in de uitkering zat en er eigenlijk niets veranderd was. Ze meldden mij dat ik "uitgeloot was" om de aanvraag voor vrijstelling van de gemeentelijke belastingen aan te vragen in plaats van automatische vrijstelling. Ja, ja. Dat zal wel. Moeilijk te checken voor mij, maar dit lijkt natuurlijk nuchter bekeken onzin.

Dit jaar komen ze weer met iets nieuws. Ik bel zo'n dame op op het telefoonnummer dat ze op mijn aanslag vermeld hadden. Ze zegt, "wij gaan daar niet over, daarvoor moet u bij de GBRD zijn". Nou, dan geef me maar even hun nummer. "Dat krijgt u niet!". Ik zeg, wat?? Mag ik even uw naam noteren? "Oh, wilt u even mijn chef spreken dan?" Absoluut!

"Chef hier". Doe mijn verhaal opnieuw en deze keer komen ze weer met iets nieuws. "De Belastingdienst heeft in December een vermogenstoets gedaan en aangezien wij onze bestanden gekoppeld hebben hebben wij hieruit kunnen concluderen dat u te veel vermogen bezat en u daardoor deze aanslag moet betalen."

Dus ik zeg natuurlijk, dat de belastingdienst dit niet zomaar mag, toch? Ze kunnen niet zomaar achter mijn rug om mijn bankrekeningsaldo bekijken en dit dan doorgeven aan de GBRD? Niet dat hier veel opstond, ja zo'n duizend euro, aangezien ik probeer iets over te houden voor als mijn wasmachine kapot gaat of zo, ik weet dat dit niet slim is... Je kunt in Nederland geloof ik beter om alles zeuren bij je gemeente dan proberen zelfstandig en onafhankelijk te zijn, zelfs in de uitkering.

Mijn vraag is nu, of de Belastingdienst zomaar op mijn bankrekening mag kijken en dat dan even doorgeven aan de GBRD. Volgens mij kletsen ze op die GBRD gewoon overal een punt aan en hopen dat het domme burgertje dat dan maar voor zoete koek slikt. Zou hun verhaal überhaupt kunnen kloppen, mag de belastingdienst dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wazig verhaal GBRD

MOD: Even een beetje op je taalgebruik letten aub...

De belastingdienst valt onder het Ministerie van Financiën. Op hun site vind ik dit. Paar losse citaten die van toepassing lijken:
De Belastingdienst verricht ook overige taken voor derden zoals de vermogenstoets individuele huursubsidie, de ruil- en herverkavelingsrente en de dwanginvordering voor een aantal instanties.
De Belastingdienst/Toeslagen zorgt voor de uitvoering van inkomensafhankelijke regelingen.
Bij de uitoefening van bovengenoemde taken werkt de Belastingdienst samen met andere overheidsorganisaties. Gegevensuitwisseling, ook internationaal, is een belangrijk onderdeel in die samenwerking.
Aangezien het ministerie deze regels maakt (met goedkeuring door de kamer etc.) lijkt deze informatie me wel betrouwbaar. En als ik het zo lees, klinkt het verhaal van "Chef" dus redelijk plausibel.

Dat betekent natuurlijk niet dat je per se bij de pakken neer moet zitten. Dit soort besluiten kun je vaak aanvechten, mits je daar een goede motivatie bij hebt. Ook kan het zijn dat de toets onjuist is uitgevoerd, etc. Hoewel "Chef" dus gelijk kan hebben, bestaat de mogelijkheid dus dat je toch in je recht staat en de vrijstelling nog mag krijgen. Of dat zo is, daar heb ik natuurlijk geen idee van.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer