De laatste stelling van fermat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

De laatste stelling van fermat

Alvast bedankt voor het kijken,

Ik moet een wiskunde PO maken, 6vwo. Onze keuze was een zebra boekje, namelijk de laatste stelling van Fermat. Ik moest o.a. hoofdstuk 3 doen, maar ik stuitte op enkele problemen:

3.3 b)

Omdat x² = m² - n² oneven is, kunnen m en n niet beide even of oneven zijn. Bewijs dat m even en n oneven niet kan.

Gebruik het gegeven dat je ieder even getal als 2p en ieder oneven getal als 2q+1 kunt schijven.

------------------

Omdat x² oneven is, moet n² even zijn. volgens stelling 2.2 geldt dan wederom:

x = s² - t²

n = 2st

m = s² + t²

verder geldt: s> t, ggd(s,t) = 1 en s + t is oneven.

We hebben net gesteld dat n twee keer een kwadraat is.

3.6 Concludeer dat dan s en t beide een kwadraat moeten zijn.

-------------------

Ik zou het moeten zien, maar het lukt niet :\. De uitwerkingen uit het boek vat ik niet.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: De laatste stelling van fermat

Goh, hier is mijn idee:

x² = m² - n²

Stel m = 2p en n = 2q dan krijg je x² = 4*(p² - q²). Dit is door die factor 4 altijd even.

Stel m = 2p + 1 en n = 2q dan krijg je x² = 4*(p² + p -q²) + 1, wat duidelijk oneven is.

Het is vrij simplistisch, maar als je gewoon de verschillende mogelijkheden afgaat zie je dat x² enkel even zal zijn als m en n tegelijk oneven of even zijn.

Berichten: 6

Re: De laatste stelling van fermat

Aha. Dat met factor 4 = even had ik, maar het is stukke duidelijker als je ze allemaal onder elkaar zet.

Ik zat met (2p+1)² helemaal verkeerd te denken, dacht dat het 4p² + 4p + 1 was :eusa_whistle: , schandalig :$

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: De laatste stelling van fermat

Ik zat met (2p+1)² helemaal verkeerd te denken, dacht dat het 4p² + 4p + 1 was :eusa_whistle: , schandalig :$
Wat is hier fout aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: De laatste stelling van fermat

kevinson schreef:Aha. Dat met factor 4 = even had ik, maar het is stukke duidelijker als je ze allemaal onder elkaar zet.

Ik zat met (2p+1)² helemaal verkeerd te denken, dacht dat het 4p² + 4p + 1 was :eusa_whistle: , schandalig :$


Komt op hetzelfde neer, maar je moet dan heel de uitdrukking voor x² hergroeperen zodat je er iets even of oneven in kan zien.

Berichten: 6

Re: De laatste stelling van fermat

kevinson schreef:Aha. Dat met factor 4 = even had ik, maar het is stukke duidelijker als je ze allemaal onder elkaar zet.

Ik zat met (2p+1)² helemaal verkeerd te denken, dacht dat het 4p² + 4p + 1 was :eusa_whistle: , schandalig :$
Het leek mij gewoon goed, wat het blijkbaar ook is, maar in het boekje gebruiken ze constant x² = 4p + 1 en niet 4p² + 4p + 1. Ik snap de logica daarachter niet helemaal, of hoe ze überhaupt aan 4p+1 komen.

Bij 3.6 (zie post 1).

n is een even kwadraat, dus 2x een kwadraat en n = 2st.

Dan krijg je 2k = 2st. Hoe haal je daar uit dat s en t kwadraten zijn?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: De laatste stelling van fermat

Het lijkt me sterk dat (2p+1)² geschreven wordt als 4p+1. Ik ben bang dat je daar iets mist. Helaas heb ik het boek niet onder handbereik. Maar uit wat je daaruit citeert kan (ook) ik niet begrijpen.

Berichten: 6

Re: De laatste stelling van fermat

Daardoor kwam ik niet uit 3.3b.

Dan blijven er 2 over:

Omdat x² oneven is, moet n² even zijn. volgens stelling 2.2 geldt dan wederom:

x = s² - t²

n = 2st

m = s² + t²

verder geldt: s> t, ggd(s,t) = 1 en s + t is oneven.

We hebben net gesteld dat n twee keer een kwadraat is.

3.6 Concludeer dat dan s en t beide een kwadraat moeten zijn.

uitwerking volgens het boekje:

n = 2st, n is een even kwadraat, zeg 2k. dus 2k = 2st => s en t zijn beide kwadraten.

Bij "s en t zijn kwadraten" ben ik de kluts kwijt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: De laatste stelling van fermat

Laat eens zien dat:

(s²-t²)²+(2st)²=(s²+t²)² of

x²+n²=m²

Misschien wordt de rest dan wat duidelijker.

Berichten: 6

Re: De laatste stelling van fermat

Safe schreef:Laat eens zien dat:

(s²-t²)²+(2st)²=(s²+t²)² of

x²+n²=m²

Misschien wordt de rest dan wat duidelijker.
Ik heb zoiets ook bij een andere vraag gedaan, maar ik kom er niet meer uit. Laat maar zitten, m'n hoofd staat er niet naar en ik word er bloednerveus van.

Toch bedankt voor het helpen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: De laatste stelling van fermat

Zo moeilijk is dat niet, een beetje doorzetten. We kunnen helpen.

Berichten: 6

Re: De laatste stelling van fermat

Ik kijk er morgen met een stel frisse hersens nog eens naar :eusa_whistle:

Reageer