Welke test: bijdrage subgroep aan sigficantie.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 67

Welke test: bijdrage subgroep aan sigficantie.

Hallo,

Ik had een vraag over statistiek. Ik heb meegewerkt aan een patiëntenonderzoek, maar zit bij een het onderdeel statistiek toch even vast. Het onderzoek bestaat uit twee groepen met een bepaalde ziekte, mensen met klachten (groep A) en mensen zonder klachten (groep B). Nu hebben we gekeken naar de concentratie van een stof in hun bloed.

Ik heb met een Mann-Whitney U toets (continu data, non-parametrisch) bewezen dat de concentratie van die stof in hun bloed bij de totale groep (A+B) verhoogd is en het statistisch significant is (p<0,05). Als ik de statistiek in subgroepen doe (ook Mann-Whitney U), blijkt dat alleen groep A significant is en groep B niet.

Mijn vraag is welke test ik moet doen om te laten zien dat groep A het meest bijdraagt aan het significant verschil van de totale groep (A+B)?

Ik wou eerst een correlatie doen en dan wel spearman rho (mijn data is niet normaal verdeelt). Maar aangezien de concentratie een intervals data is en wel/geen klacht categorisch is weet ik niet of dat wel mag.

Thanx.

Reageer